Vinnarskalle eller ej?

Vinnarskalle är att prestera maximalt när pressen är stor.
Tamberi, höjdhopparen från Italien, är ett praktexempel.

Japp, men skytten Lindgren är ju regerande världsmästare…har alltså kapacitet för OS-guld. Men torskar guldfighten…

Jo alla världettor vinner ju alltid nästa match…

Men om man inte är vinnarskalle för att man inte vinner allt när man är favorit?!
Tiger är en klassisk kille utan vinnarskalle! :kissing_closed_eyes:
Nicklaus kan vinte ens nämna!

Borg!!

Stenmark!

Mjuka pösmunkarvmed lämmelpsyke! :face_with_peeking_eye:

Nä, det sa jag inte.

Men är det vinnarskalle att världsmästaren kommer tvåa? Och att så många svenskar i OS-finaler faktiskt inte vinner?

Björn Borg är inte vinnarskalle för mig. Torskade fyra US Open-finaler, två var mot vinnarskallarna Connors och McEnroe.

Gör dig nu inte dummare än du är bara för att trigga inlägg.

Det kan det definitivt vara, eller inte vara. Det beror helt på förloppet.
Genomklappning från klar ledning = inte vinnarskalle.
Skjuta sämre än “riktigt bra” = inte vinnarskalle.

Jag trollar aldrig, jag tycker så här i Lindgren-fallet. Jävligt bra prestation att komma tvåa i en tight mentalt svår idrott. Men att jubla över silver när man är världsmästare vinnarskalle.

Apropå ämnet:

1 gillning

Lindgren förlorade mot kinesen som är nybliven innehavare av dubbla världsrekord. Jag tycker han var brilliant.

3 gillningar

Mmmm, det ligger något i det.

Håller med, men frågan är om han hade vinnarskalle.

Eller har han silverskalle?

1 gillning

Det beror väl på hur hård konkurrensen och “normalfördelningen” är? Dvs hur stora marginaler det är. Samt om världsmästartiteln var en skräll eller förväntad.

Tror inte Duplantis skulle fira ett silver men Scottie Scheffler tycker nog en andraplats i en major är bra och något han blir glad över. Även om han hellre vinner såklart och inte firar öppet för en andraplats.

Levin-Andersson hade inte vinnarskallen i lerduveskyttet. Fantastisk i kval och början av finalen 4 missar på 150 skott. 4 skyttar kvar och skjutning om medaljer påbörjas, 3 missar på 5 skott gav 4:platsen.

1 gillning

Han har en skönt sorglös inställning till sin idrott:

Att vara regerande mästare och sedan jubla över en andra plats kan vara motiverat. Kanske är man skadad, kanske är formen dålig, kanske har det kommit fram en konkurrent som gjort enorma framsteg sedan förra mästerskapet. Det är ju helt orimligt att kräva att alla mästare skall fortsätta att vinna i all evighet!!

Vinnarskallar i Sverige hyllas, det är ju det enda som svenska sportjournalister snackar om.

1 gillning

Richard Levin Andersson är/har i alla fall inte en vinnarskalle.

Nä. Men en jävla skön stil.

Truls Möregårdh. En jäkla förmåga att höja sig under mästerskap. Jag har pingis-EM i Malmö färskt i minnet, men den här segern slår det med råge!

1 gillning