Sk vinnare har förmågan att spela som bäst när pressen ökar. Golf skiljer sig inte från andra sporter när det gäller sådant.
Intressant kan vara att studera playoff.
Tiger Woods, 12 spelade playoffs. Elva vinster en förlust (11-1)
Jack Nicklaus (14-10)
(Alla tävlingar på PGA touren)
Om Nicklaus hade haft Tigers vinnarskalle tror jag att han skulle ha vunnit kring 30 majors.
Men nån loser var han inte. ”Be the right club” ”it is”
Orkar inte läsa hela tråden just nu men jag vill ändå påpeka att banan sätts upp annorlunda på söndagar, generellt än mot lördagar.
Många spelare får problem på söndagar för att dom är sämre golfare och banan är längre och flaggplaceringen svårare. Vilket leder till bunker och vattenbesök.
Nu är ju inte Åberg kortslående, men han är absolut inte så bra som svenskar verkar tro.
Är det en slump eller beror det på att det amerikanska samhället fostrar vinnarskallar ?
Jag säger inte att det inte är så men det där har man ju hört till leda i decennier. Främst via ishockey och friidrott. Jag vet inte om det stämmer.
Det är dock många fler amerikaner som spelar golf så urvalet är större. Några spontana googlingar ger för handen att det finns 25,6 miljoner golfspelare i USA (2022) och bara 4,32 miljoner (2021) registrerade spelare i Europa.
USA
Europa
Siffror från 2017 för hela världen.
https://www.researchgate.net/figure/The-number-of-registered-players-and-golf-courses-in-selected-countries-and-regions-in_tbl1_343760618
Sverige ligger väldigt högt faktiskt. Är väl vår korta säsong som gör att vi inte har fler toppspelare.
Asien och USA har ungefär lika många golfspelare.
Hittade bara Japan i min lista (5,5 miljoner). Hur ser det ut i andra asiatiska länder?
Vet ej exakt, läste svensk golf artikel från 2021
Efterklok?? Basic enkel logik. Anders har rätt.
Dock kunde ni kunnat bygga upp tes/argument för varför den korrekta slutsatsen inte håller istället för att köra någon mobbande attityg med förminskning av Anders korrekta slutsatsen.
Info dump varianter av argumentation läser jag sällan då värdet oftast är lågt.
Ingen aning men mitt enda syskon som bor over there har 2 kids. Den ena var för svensk i sättet så det blev “lektioner” i att bli mer amerikansk/framåt.
Det viktigaste är att vinna inte deltaga?
Det viktigaste är att deltaga inte vinna?
Frågar man en svensk hur det gick på en tävling så kan det låta som:
- Jag fick nästan en topp-10 placering, jag är nöjd med min insats.
Frågar man en amerikan:
- Jag är missnöjd över min avslutning på tävlingen, jag måste bättra på mitt närspel i pressade situationer, det duger ju inte att komma tvåa eller trea.

Ingen aning men mitt enda syskon som bor over there har 2 kids. Den ena var för svensk i sättet så det blev “lektioner” i att bli mer amerikansk/framåt.
Det viktigaste är att vinna inte deltaga?
Det viktigaste är att deltaga inte vinna?
Frågan är om det är bra eller dåligt att vara “svensk”? Jag tycker nog det svenska sättet är bättre. Vad är elitidrott mot att alla barn känner sig välkomna och tycker att det är roligt med t ex fotboll. Eller golf.
Ju äldre jag blir desto lägre värde sätter jag på elitidrott. Det är väl kul för de som håller på och tjänar pengar men vad är det för mig? Inte mycket.

Frågan är om det är bra eller dåligt att vara “svensk”?
I allmänhet är det nog bra, kanske jävligt bra faktiskt, men om man väljer att satsa på en individuell sport som yrke mer tveksamt, kanske mest i typ golf där det inte delas ut silver och brons (en ohemul massa pengar iofs om man kommit till högsta nivå, men skall man dit lär man behöva vinna på vägen). Att komma till college i USA är nog inte fel för vinnarskallen kanske.
Hur ser ni på att det svenska sättet håller på att förändras?
Utgår från ökad narcism bland yngre.

Hur ser ni på att det svenska sättet håller på att förändras?
Utgår från ökad narcism bland yngre.
Något jag noterat är att många i individuella idrotter på elitnivå ej deltar i landslagens träningsläger och uppladdningar utan kör sitt eget race.
Fattar faktiskt inte varför vi har landslag på det sättet i t ex längdskidor. Ok att man tävlar under svensk flagg i VM, OS osv men världscupen borde ju kunna vara individuellt. Tävla för en klubb, ett stall…
Håller delvis med. Norge har ju alltid problem när de har 20 herrar i världstoppen och bara 5 får vara med på världscuptävlingar.
Å andra sidan blir det väldans trist när det bara är norrmän i toppen. I det egna landet får de ju ha fler med och då brukar det nästan bara vara norrmän topp 10.