Vinnarskalle eller ej?

Det kan vara intressant att jämföra Nicklaus med Tiger.

Tiger var exceptionellt bra på Söndagarna, Nicklaus sisådär

Tigers majortävlingar (vinst, 2:a, 3:a)
15-7-4

Nicklaus
18-19-9

Det är 58 % vinnare (ref ledning efter 54) för Tiger, i Majors. Brutalt bra.

1 gillning

Peter Hedblom är en annan som var notoriskt dålig när det väl gällde. Det har han pratat om själv flera gånger, både i Viaplay-sändningar och i person. Han lyckades ta sig till 4 särspel totalt, men var aldrig egentligen nära på att vinna ett enda av dom (förlorade på första eller andra hålet varje gång).

Enligt sin egen utsago så fick han (tyvärr) en känsla av nöjdhet när han tagit sig till särspel - “yes, nu kan jag inte bli sämre än tvåa”. Istället för den där “nu jävlar, nu ska jag bärga segern” som egentligen behövs.

Tycker man ser samma tendenser i JVM-hockey också. De senaste 15 åren är det juniorkronorna som varit totalt överlägsna i gruppspelet. Ett tag hade man 50(!!) raka gruppspelssegrar, smaka på den siffran! Ingen annan nation har ens varit i närheten.

Likförbannat så är det ytterst skralt om guldmedaljer. Man har tagit sig till final ett antal gånger, men bara lyckats bärga guldet en gång (övertidsavgörande av Zibanejad 2012). Istället är det Kanada och USA som höjer sig varenda gång det vankas slutspel och det drar ihop sig. Undra varför :thinking:

Gick in och kollade statistiken. Fyfan, det var värre än jag hade förväntat mig. Sverige har varit i 7 finaler sedan 2008, vunnit 1. Man har också en drös silvermedaljer från 90-talet, men jag vill minnas att det inte var någon final på den tiden så det går inte att räkna med på samma sätt.

edit. Kollade upp det. Första gången det spelades en JVM-final var 1996. Den förlorade Sverige mot Kanada med 4-1.

Åberg på presskonferens inför The Open:

Känns inte som en som en looser som inte kan vinna tävlingar! :smiley:

tre vinster väl, eller räknar man inte RC?

Det kan man ju göra, men jag tror inte jag sett det i någon statistik över en spelares vinster

1 gillning

Lite svenska kvoter första/andraplats

Anders Forsbrand (eu) - 6/11
Robert karlsson (eu) - 11/15(!)
Jesper Parnevik (pga) - 5/10
Henrik Stenson (pga) - 6/10
ludvig Åberg (pga) - 1/3

Kolla gärna hans meriter från college. Apropå vinnarskalle.

1 gillning

Åbergs? Som sagt, han är det för tidigt att säga nåt om egentligen, han bygger statistik. Men han passade in i uppräkningen, tänkte ”bäste svensken” kronologiskt. Men helt rätt han skall vi vänta ett par år med.

Du behöver inte vänta. Ta en minut och kolla hans college-meriter. Våga släppa sargen.

2 gillningar

Vad säger det här?
Henrik t.ex.
Han vann 6 ggr och kom två 10.
De gånger han kom tvåa, var han i ledarboll inför sista dagen eller kom han bakifrån upp till en andraplats?
Det första stärker din tes, det andra tyder på vinnarskalle som kommer “from behind” och kommer nästan ända fram.
Att bara kasta ut siffror utan att ange vad de betyder ger inte mycket…

De har jag sett. Vänta tänkte jag på meriter på högsta nivå.

Tolkningarna lämnar jag till läsaren.

Seve Ballesteros (eu) 50/30

Det är såklart lätt att spekulera utan direkta argument men har Åberg den “touch” man kan behöva för att vara topp-topp lite mer stadigvarande?
Slå bollen väldigt bra kan han men min fundering gäller ju inte ballstriking.

Man trodde Westwood skulle skörda marknaden också. Man behöver mer än bara ballstriking. Ludde kanske har “hela paketet”.

Ser väll lovande ut.
Tackade nej till LIV,? tror jag, bör bero på att han/teamet runt såg annat än snabba cash.
Otroligt starkt.
Inga rubriker om sönderslagna tee kulor o dyl.
Mental stabilitet.

3 gillningar

Du behöver såklart ett dataset att jobba med och har du det kan du lika gärna göra analysen i något statiskprogram så har du koll på vad som händer. Eftersom jag råkar vara forskare i idrottspsykologi har jag ett dataset från datagolf som jag gissar att man teoretiskt kan använda men det är kodat för helt andra frågeställningar och spänner nog över för få år och är bara PGA och inte DPW eller någon av damtourerna. Skulle man få tag på data som sträcker sig över de senaste 15 åren på alla tourer behöver man nog både göra en del kodande och dels bestämma hur man ska besvara frågan. Är det verkligen bara ledare efter 54 hål och land eller ska man ha inom x slag från ledning/ledarboll? Är det bara vinst/ej vinst eller prestation vs resten av fältet eller sitt eget medel osv? Har man data kan nog Chatgpt4o kan hjälpa till med en del av det men det är en hel del jobb till eftersom den bara kan göra väldigt basic analyser.

Åberg är rankad 4 i världen - efter endast ett år som proffs. Hur många svenskar har nått den nivån under hela sin karrär? Annika, Stenson, Robert Karlsson, kanske Parnevik? Jag tycker att har man nått dit Åberg är idag så har man redan bevisat att man har “det”. Sedan är det förstås en helt annan sak om han kommer klara av att hålla sig i toppen under en längre tid, vinna majors, bli världsetta. Det vet man inte förrän man har facit. Jag tycker i alla fall han har förutsättningarna.

2 gillningar

Det är ju svårt att bedöma, men både då jag tänker på spelare som faktiskt brukar prestera bra sistadagen och som snarare kommer etta och tvåa, så tycker jag mig se en skillnad, i vilja. Vilja att just vinna. Tycker man för ofta hör från svenska tränare och kommentatorer typ spela bra så kommer resultaten. Men ser man på såna som Reed, Tiger, Larrazabal, Seve något mer än att spela bra och låta resultaten komma. Alla säger att det är svårt att vinna, och det tycks vara lite corazon som hjälper de borna vinnarna. Behöver inte vara osympatiskt, Noren och Blixt är två som faktiskt vinner ofta då de är i läge och båda utstrålar lite hjärta.

Sen har vi ju Scottie… spelar man jävligt bra går det att vinna också utan att man Larrazabalar. Men han hänger aldrig med huvvet då han har otur, det är det absolut värsta man kan se hos en spelare.