Värt besväret 2

Hur mycket jobb mäktar gemene man med för att ordna en acceptabel gubbaswing. Beror.
Artikeln nedan lägger fokus på rörlighet, typ det som de allra flesta blir sämre på med åren.
Sedan om man plöjer andra artiklar så räcker inte rörlighet, stabiliteten ska med.

Klipp från artikeln:

Having adequate mobility will help you generate clubhead speed in many ways, including allowing you to create a longer backswing and improve your separation between your hips and shoulders.

Better players also tend to have the mobility to rotate their hips towards the target, while their torso is still turning away from the target. This creates a big stretch across the torso muscles, which when released, results in more speed

Själv tror jag rörlighet är grymt överskattat. Att det är på tapeten hela tiden beror nog mer på en sving som har andra fel i botten.

2 gillningar

Om du lånar mina axlar en säsong så kommer du att ändra uppfattning. :grinning:

Tror jag säkert, grejen är att jag tror att det slängs med alltför lättvindigt. Inte att det gäller alla.

1 gillning

Böjd att hålla med efter dagens lektion. Snitt på 95 mph => 100 mph på lite förändringar i utnyttjande av kraftkälla. Fortfarande stel och lönnfet.

Jag håller bara med för att jag hoppas du har rätt.

1 gillning

Oj, jag tror tvärtom fast lite som ni, att se rörlighet som en punkt utan hänsyn till annat har jag svårt för. Dock om allt annat är på plats så bör den vara av godo. Finnes liksom ingen anledning att proffs swingar annorlunda än det “bästa” för resultatet.

Härom dagen var ni bästa form på…20år!??.

1 gillning

Lätt att glöma att man inte blir proffs över en dag, proffsen likt oss hackers har nött tusentals timmar med kanske inte en “optimal” sving. Dom om några vet att man inte gör om det när det funkar. Hur det ser ut och hur det fungerar teoretiskt är bara ett problem om det slutar fungera. Väldigt få proffs som försökt göra större förändringar har kommit tillbaka till toppen igen.

Det säger en del. :smile:

Tanken är det klassiska, ta det som fungerar från de bästa. Är rörlighet av godo, kopiera om möjligt.

Jag är starkare och har bättre kondis än förr. Stel och lönnfet är en annan sak.

Min rörlighet har varit kraftigt begränsad av ryggont i ett halvår. Det har definitivt hindrat mig vissa dagar.

Sen kanske det är extrem rörlighet du berör… det har jag aldrig haft och det märks.

Kan inte annat än hålla med. Efter att jag fick nervproblem i ryggen för 15 år sedan som begränsade min rörlighet har svingen varit mer eller mindre konstant påverkad bortsett från en period på några veckor för 4-5 år sedan då smärtan bytte sida och jag helt plötsligt kände mig mjuk som en katt.
Tyvärr hoppade smärtan tillbaka till höger sida igen 3 dagar innan jag skulle spela kval till Nordea Masters så den lilla chans som fanns att få en bra placering i kvalet försvann redan innan jag åkte dit.
Självklart går det att slå bra slag fast man är stel men enligt mig blir det ingen riktig sving utan mer en röra av kompensationsrörelser som är mycket svårare att få rätt timing på.

2 gillningar

Extrem? Hur extrem?
För evigheter gjordes en screening map rörlighet, tendenser till överrörlighet i axelpartiet, rörlig alla ggr stabilitet inte så…

med J7?