Under de senaste 10 åren har tanken att sluta med denna sport kommit allt oftare. När mycket tid går till annat blir spelet lidande och när spelet är uselt är det inte roligt.
För 7-8 år sedan hade jag ett 11 månaders uppehåll, nu är det nära att något sådant händer igen. Trots att jag inte spelat på två veckor så saknas det riktiga suget. Det är nästan roligare att ta fram dammsugaren eller ta en sväng ned till tvättstugan istället för att slänga in bagen i bilen och åka till banan.
Nu kommer det antagligen att bli en resa till Skottland till våren, det kanske blir det sista som görs golf-ledes. Att avsluta golfspelandet med en runda på the Old Course känns inte helt orimligt och på något sätt en värdig avslutning.
Intressen kommer och går, även om golf för de flesta här kanske gränsar till besatthet.
Förhoppningsvis hittat du lågan igen. Alternativt nåt annat kul intresse. Dammsuga låter lite väl trist för att ha nån framtid.
Är det inte kul är det bara att lägga ner. Under många år var mitt stora intresse bilar och bilracing. Jag la av för 15 år sedan - har aldrig tagit upp det igen. Hur kul det än var då, så är det ett avslutat kapitel.
Golfen är enkel på det viset att det bara är att sätta det på paus. Ställ klubborna i garderoben, gå ur golfklubben. Kanske kommer intresset tillbaka, ja då är det bara att köra igång igen.
För egen del brukar jag fundera på att lägg av golfen ofta, senast idag efter trippeln på tvåan, men det går över. För mig är golfen ett “måste” och jag tror nog att jag kommer spela så länge kroppen tillåter det. Hellre uselt golfspel än lyckat dammsugande!
Länge sedan score jagades, numer det blir vad det blir med den lilla ansträngningen i mitt hackande.
Uppskattar komprimerad golf, typ aktivera swingen en stund innan något väsentligt i golf, typ golfresa, träff, företagsgolf, däremellan finnes annat som är av större vikt.
Tycker dom flesta - inklusive jag själv - får en svacka just i augusti.
Men kanske inte så konstigt, för tids nog sätter det intensiva spelandet i juni-juli sina spår till slut i form av onda ryggar, ömmande golfarmar och i övrigt sliten kropp.
Har man dessutom spelat bra och sänkt sitt handicap så blir det svårare att hålla nivån och det blir svårare att spela på sitt handicap vilket sätter ner humöret och psyket.
Som jag nämnde hade jag ett 11 månaders uppehåll för några år sedan. Då kom ett visst sug tillbaka, jag bestämde att jag skulle “skrädda” nya järnklubbor hos Brejan för att se om det skulle påverka något, det gjorde det nog inte. De nya klubborna betedde sig ungefär som de gamla förutom att siffran på klubborna inte längre stämde överens med loften.
Nu var det 16 dagar sedan senaste rundan, det är fullt möjligt att säsongen är över.
Har någon gång tänkt tanken att bli babordsbabian, det kanske skulle ge lite sug att under några år faktiskt se förbättringar i spelet igen.
Jag har nog alltid använt golfen som min “Norrlands guld”. Jag tycker det är roligare att slå bollar isf att t ex springa eller styrketräna. Mina rangenpass är som meditation eller “mindfulness” för mig. Spelet på banan är kul men en helt annan sak.
Får man för mycket av det goda så tröttnar nog alla. Lagom är nog bäst och man bör nog lyssna på de första signalerna istället för att försöka mer. Hellre backa undan tidigt och kom tillbaka snart än inte alls. Varva med lite fiske, det är också en sport.
Målet är att ha roligt.
Roligt är det bl.a. när man slår bra slag.
I sällskapssammanhang kan det också vara roligt när man har trevliga snubbar/snubbor att snacka med, men då kan jag lika gärna skippa golfspelandet och sitta och surra på 19:e.
Roligt är det ju också när man förbättrar något, nu blir allt sämre för varje år som går.
Du kanske kan dra ihop ett gäng på klubben som lirar ett matchspel i en intern serie eller liknande. Jag känner några som gör något liknande och de verkar ha superkul tillsammans.
Går spelet eller svingen dåligt så kanske du behöver träna på något speciellt?
Jag tycker det är trevligt med en kompis på rangen eller övningsområdet att småsnacka med (under tiden man tränar såklart)?
Utmaningar som ni gör tillsammans som förbättrar spelet?
Chip och en-putt med poäng (“21:an”)?
Fasta träningsdagar?
Då behöver man inte känna att man måste ut till klubben på måfå. Istället kan man göra andra saker på de dagarna man inte planerat att “golfa”.
Varför fortsätter man när spelet bara blir sämre… Jag gör det för hälsan. Låg intensiv träning, sliter inte på kroppen, är ute och rör på sig, skönt att komma från datorn och få lite frisk luft .
Många har i praktiken 5-6 månaders uppehåll varje år. Det räcker för att suget ska komma tillbaka.
Prestationen är motivator för vissa och går det dåligt… go figure.
Kan man då sadla om?
-Jag vet inte, men när prestationen inte tar lika stor plats blir golfen betydligt roligare. Vissa har bytt inriktning från det klassiska ”man tävlar bara mot sig själv” till att tävla mot andra. Det fungerar bra… då kasst spel ger bättre framtida förutsättning iom. handicap.
Det är väl bara att sluta spela? Det går ju alltid att börja igen om lusten faller på.
Jag lade av med motorcyklar för 9 år sedan, efter 35 år i hobbyn. Har aldrig tittat tillbaka.
Hösten, kanske lirar man en 18hålare till i år, kanske 2, fler lär det inte bli. Kommer då upp ca 10-11st 18 håls rundor vilket känns lagom, eller lagom o lagom, hinner inte bli mätt eller utsvulten på 18håls rundor, helt enkelt lagom. Klart det har lirats några 4-6-5-9 håls rundor utöver “mängden” 18 hålare. Rätt skönt att kunna lira några hål i lagom takt där det är jag o banan o ingen annan som är där just då, ja ensamlir är guld i lagom doser.
Är man mätt på golf för i år kan man undra?
På sätt ovis, fast inte riktigt.
Researrangören checkade häromdagen om nästa års resa? Självklart är man på:). Skönt att ha något att se framemot. Att avsluta säsongen lagom mätt på golf och se framemot nästa är lagom golfande känns som en ynnest.
Som Egon är inne på: tävla med sig själv kräver en annan insats av arbete och dedikation än att tävla mot andra. Att ha lite nerv mot en fysisk motståndare är betydligt lättare och i mitt tycke roligare än mot banan.
Banan vann ju matchen för länge sedan…