När jag var liten kostade fotbollen 200 spänn / år. Idag kostar den 2500 kr. Det är franchise i Stockkholm och akademilag från 7 års ålder.
Det är betalda träningsläger om ett par-tre dagar om 2500 kr.
Hockeyn kostar som hockeyn kostar, men den blir relativt billigare än tex fotbollen för varje år som går.
Vad har hänt? Jag har räknat på tröjor och planhyra och kommit fram till att det är ingen större skillnad men det måste kosta mer. Ändå är det volontärer som tränare och lagledare.
Vad är det som händer?
Edit: Kan tillägga att ett “träningspaket” med tröja/osv kostar runt 2k till per år. Och då är vi på samma nivå som hockeyn för dom små.
Edit2: jag har hört från flera föräldrar att deras barn inte vill fortsätta i “akademilag” vid 7 års ålder, men föräldrarna har inte råd att köpa nya tröjor/nytt medlemskap så dom tvingar dom att köra på “året ut”.
Sätt inte barnen i “akademilag”. Låt de spela med sina kompisar i sitt lokala lag. Jag spyr på alla föräldrar som sitter och hoppas på ett framtida proffs i familjen redan i den åldern. Så mycket kan och kommer hända.
I städer är den lokala sammanhållningen bland barnen redan obefintlig. Det är ju långt ifrån säkert att de går i samma skola som de andra barnen i grannskapet. Eller spelar i samma lag.
3 gillningar
Det “roliga” är att det finns en direkt omvänd korrelation mellan hur hög division de kommer att spela i som vuxna och hur tidigt de placeras i en akademi.
Skulle våga gissa på att det är mördande reklam från pengakåta akademier som fått föräldrar att tro att de måste skicka in ungen tidigt för att det ska bli något av denne.
Nej, det vore nog bäst om akademier inte tilläts ragga för tidigt och låta normal klubbverksamhet med inriktning på bredd sköta fostrandet istället.
1 gillning
Jag har själv satsat ung och fått halva kroppen skadad. Läst vår klubbs resultat och jämfört med resten av Sverige. Idag kör vi inte hårt med ungarna. Det börjar vid 13-14.
I Stockholm och i Gais (?) kör man från 7års åldern.