Tips på tävlingar 2025

Hej. En tråd för att tipsa varandra om roliga tävlingar under säsongen. Jag börjar. Hade tänkt tipsa om Näset Links som jag spelat 7 år i rad men skippar i år men den verkar vara full redan.

Hittade denna som än så länge är oannonserad från min klubb. Känns som man kanske har lyssnat på input och skapat något liknande Näset Links tillsammans med grannklubbarna. 3 dagars bästboll tävling på Vreta, Linköping och Vesterby i månadsskiftet juli-augusti. 2 scorer räknas(Vesterby + en till).Har inte anmält mig själv ännu då det kanske krockar med andra planer men tror det blir roligt.
Min Golf

Klockren tråd som jag tidigare tänkt skapa själv, men som inte blivit av.

Jag börjar med att tipsa om en tävling på Söderhamns golfvecka, 1-manna-scramble. Har inte hunnit testa formatet själv (än), men det låter skitkul! Fler borde ta efter.

Inte för att jag vill verka korkad men… hur går den spelformen till?

Efter sommaren så kommer jag ha spelat den och kan ge en mer utförlig beskrivning, men som jag förstått det så ​slår varje spelare ut två bollar, väljer den bästa av dem, och fortsätter att slå två bollar därifrån. Proceduren upprepas för varje slag, även på green. Med andra ord får man hela tiden den berömda “andraserven” man alltid önskat..

1 gillning

Hej. Inspirerad av föregående så vill jag också tipsa om en tävling jag spelat ett par gånger i Söderhamn. 36-hålstävlingen i golfveckan. Jag gillar att spela mycket men vad som var slående vi detta tillfälle och säkert hela golfveckan var den klubbgemenskap som fanns på klubben. Större delar av startfältet satt kvar efter tävlingen trots löpande start och åt, drack och umgicks i restaurangen på klubben tills alla var i mål. Visst, representanten för dagens sponsor kanske var lite överförfriskad vid prisutdelningen men väldigt kul att känna en riktig klubbgemenskap även som utsocknes. Min Golf

Den gamla favoriten har man spelat ett antal gånger, var länge sponsrad av ett företag som hade agentur på diverse drycker. Täclingen hette då Grants Cup och avslutades med en trevlig fest på golfklubben!

golfa gotland runt har jag spelat många år.
kan vara en jättebra uppstart på säsongen

Jag kom 2:a ett år i Söderhamn och vann en fin driving iron. Problemet var att den bara fanns i höger. Det löste Pro:t enkelt med att jag fick byta ut det mot 6 dussin proV1or i shopen.

Som en helt vanlig sällskapsrunda. :wink: :smiley:

2 gillningar

Fy fan va drygt. Låter som en 7h runda

Helt säker på att det är frivilligt att ställa upp.

1 gillning

Tycker man som jag att 4-manna-scramble är bland det roligaste som finns så tror jag denna “Greenkeepers Revenge” på National (Links course) kan bli en succé:

Har man inte spelat banan för att man kanske tycker att den är lite dyr är det alltid ett sätt att få spela till rabatterad greenfee också.

Som medlem kan jag säga att mina kompisar inte tyckte det var jätteroligt att 4-putta den värsta flaggplaceringen när dom låg i tätstriden.
Andra halvan av kompisgänget, inklusive mig själv, som spelade i ett annat lag tyckte dock att det var roligt att påminna om denna 4-putt under några veckor. :rofl:

2 gillningar

4-putta i en scramble?!

Tävlingen hette Greenkeppers Revenge eller liknande så flaggan stod inte direkt plant.

Om man missade så resulterade det lätt i en retur på 8 meter, och om man slog denna retur något för löst så kom bollen tillbaka till samma ställe.

1 gillning

Har du aldrig spelat en scramble där flaggorna sätts svårt? Som i- riktigt svårt?

En gång på Karlshamn fick vi (minst) 1h försening av starten på em efter att en flagga på första hålet satt så svårt att tävlingen blev försenad för varje lag som försökte. Precis vid en avrinning kort höger om green. I lutning.

För den spelsugne. Inte som förr med maratonstil och 36 hål per dag i fem dagar, men ändå.

Nope, inte så illa. Eller jag har 4-puttat till en svår flagga, men hade vi varit ett scramble lag så hade vi inte slagit den första (värsta) putten dit jag slog den.