Svingits Single Length projekt - MOI-fitting

I onsdags var jag till Wallin Golfworks för att träffa Jakob och göra en MOI fitting av mina nya Single Length järn från Wishon. Klubban var byggd enligt grund spec. Jag slog ca 85-90 slag totalt. Där vi adderade blytejp till huvudet tills jag kände mig nöjd.

Med ett tjockare grepp som Jumbomax Ultralite Small kan man tappa känslan av klubbhuvudet. Även fast greppet inte väger mer än ett vanligt standard på 50 gram. Vilket jag tidigare har märkt när jag spelat Ultralite greppet i varierande storlekar. Mitt vanliga set hade jag Ultralite Large och då tappade jag direkt känslan av klubbhuvudet. Trotts att det inte vägde mer än 48 gram.

När fittingen var klar så hade vi adderat hela 17 gram blytejp till klubbhuvudet. Det är 8,5 svingvikter.
Vi började med en svingvikt på D1 och slutade på D9,5 och en 2,5 gr flat lie.

17 gram blytejp!

Grund spec

• Huvud: EQ1-NX.
  • Skaft: DG105 S300.
  • Lie: 63,5 gr.
  • Grepp: Jumbomax Ultralite (Small).
  • Längd: 36,5".
  • SW: D1.

Slutlig spec

• Huvud: EQ1-NX.
  • Skaft: DG105 S300.
  • Lie: 61 gr.
  • Grepp: Jumbomax Ultralite (Small).
  • Längd: 36,5".
  • SW: D9,5.

Detta är slagen med slutliga specen.

Det blir nog inte interessant förrän du specar peak height/klubba.

Premissen som ALLA SL-frälsta verkar acceptera är att det plötsligt är helt ok att slå klubbor lägre än de gjort tidigare. Carry brukar få sig en törn och skillnaden i landing angle korrelerar bra med roll out.

Som jag skrivit i andra trådar så handlar loft mest om vilken utgångsvinkel en given konstruktion av ett blad/huvud får. INTE hur långt slaglängden blir!! Klubbhastighet och utgånsvinkrl ger slaglängd och en stor premiss för klubbhastighet är hävstång ihop med balans.

Den som inte begriper premisserna i det ovanstående drar slutsatser om loft som är overkliga.

På ett personligt plan så ber jag om ursäkt för att jag inte i min vildaste fantasi kunnat greppa hur man kan trotsa sin inneboende logik och inte förstå.

Egon