Svenska segrar

Golf.se har en sammanställning över svenska segrar på tourerna genom åren.

När jag läser listan så slås jag av hur extremt framgångsrik Annika Sörenstam var, ingen annan svensk är ens i närheten av hennes framgångar. Det visste jag väl redan, men jag kan inte dra mig till minnes att jag upplevde detta när det begav sig. Kanske var jag mindre intresserad då eller så var möjligheten att följa golftävlingarna på TV begränsad på den tiden.

1 gillning

Med 72 (L)PGA-vinster, 10 majors, så är man i en “klubb” där det är väldigt få medlemmar.

Det är cirka 20-30 år sedan och utbudet av sändningar har exploderat hitom det, så visst har det betydelse. Sedan får PGA mer uppmärksamhet än LPGA, både då och nu. Det spelar också roll.

1 gillning

Jodå, under de här första åren efter Y2K med leaderboards (Då det var ännu mer läsbart med bara länknamn och Snabelerik och hans gubbar och gummor verkligen var på tå med SG’s hemsida) så kunde man alltid gå in på LPGA och se en liten blågul flagga typ topp 5. Alltid, typ.

Storyn var ju lite,

1. Hon var Svenskt skiträdd för att vinna först
  2. Sen vann hon US Open 95-96, gillade inte att vinna fortfarande men flyttade både fysiskt och psykiskt till USA
  3. Se Ri och Karrie kom upp och om henne
  4. Hon började göra tusen armhävningar om dan
  5. Och rulade i knappt 10 år. Hon och Tiger skickade SMS, tävlade om flest majors.