En grej som Pulrik och Ryström kom in på. Inte så många svenska hål som har namn. Tycker i och för sig att typ AN där man konstruerat namn för alla hål är lite småtrist. Coolare då det blir nåt mer ikoniskt som Road Hole eller Redan, Kan inte många såna namn på svenska hål, på rak arm bara:
Långa och Korta sjö på Åtvid, Bauerhålet på Linköping och eventuellt kallas det här korta hålet mot slutet på Halmstad norra för Bäckahålet? Annars känner jag bara hål som nummer. Finns fler hål i Sverige med lite ikoniska namn?
Värnamo GK har namn på sina hål. 11:an kallas t.ex “Synvillan” för greenen är svårläst och det stämmer.
Va väl nåt bäverhål på Lanna Lodge.
Bjurholms Golfklubb har namn på alla 18 hålen.
Hål 4 t ex heter “Syndens dal”
Skithål och rövhål brukar en del golfhål kallas i folkmun. Blir många upprepningar då tyvärr.
Eller som greenkeepern sa häromdan när vi kom till 9:e. Sveriges-fucking-jävla-svåraste-par3. Stor tee-skylt behövs.
Egon
Den gamla hemska golfbanan Ingetorp, som säkert har bytt namn efter ytterligare nån konkurs eller två, som låg längs med E6:an runt Kungälv hade många spektakulärt dåliga hål ett par jag kommer ihåg är “puckelpisten” - den gick längs med just E6an (man kunde nog se den från bilen om man visste var den låg), spelade ingen roll vad du slog ut med för klubba för bollen studsade iväg så den i princip var omöjlig att hitta iaf. Det andra hålet var “hängmattan”, där spelade inte klubban någon roll heller för det var en så kraftig backe att alla låg i praktiken på samma ställe för sitt andra slag iaf.
Så fort en svensk bana gör sig till och skall döpa sina golfhål tänker jag på denna bana.
Bosjöklosters hål 8, 150m uppför par 3, kallas för “bölehålet”. Alla som har spelat det med flaggan bak och motvind vet varför.
E22 del 2: BOSJÖKLOSTER – parkbanepärlan i hjärtat av Skåne levererar! - YouTube
PARTYHÅLET!
Nå, vad tror vi om det här försöket till imitation av 16:e på Phoneix Open?
Kanon eller kalkon?
Jag lutar åt det senare.
“Partyhålet” hade man redan förra året i Tylösand och det var en stor succé både bland spelare och publik.
Trodde det mer skulle kännas som en krystad kopia.
Har men ett skönt område med (alkohol)servering så brukar det bli party om vädret tillåter.