Jag skulle vilja ha tillgång till statistik på hur hålen på min hemmabana rankas svårighetsmässigt, alltså få koll (utöver gissningar) på vilka vilka som utifrån nåt statistiskt underlag är lättast respektive svårast i förhållande till dess par.
Jag hade hoppats att man skulle kunna tanka ur den informationen från GameBook, men såvitt jag förstått funkar inte det - eller?
Eller går det möjligen att tanka ur GIT, baserat på typ herr- och damgolfen eller motsvarande? Kan i såfall den som har access till GIT se det för alla klubbar, eller bara för “sin” klubb?
Denna statistik bör ju klubbarna vara OTROLIGT intresserade av, för att ha en faktisk korrekt indexerad bana.
Till det kommer ju såklart matchspelsindex, men det är väl mer en lite enklare justering?
Tack, jag visste att det var ett matchspelsindex i realiteten, men nog trodde jag att det var mer baserat på vilket som de facto var det svåraste hålet, och att man sen gjorde mindre justeringar för att anpassa enligt rekommendationerna.
Men som tillägg borde det ju inte vara så svårt att ha två olika index egentligen. Ett för slagspel och ett för matchspel?
Fast det är nog enklare sagt än gjort.
Det jag ser i min statistik är att vad som räknas som svåra resp enkla hål beror helt på vilket HCP du har.
För en med högt HCP är par 5-hålen oftast de svåraste (når green på 4-5 slag) och par 3-hålen de enklaste medan för en med lågt HCP är det precis tvärtom (når par 5-hålens green på 2-3 slag).
Men - i praktiken när man spelar slaggolf eller poängbogey spelar det egentligen ingen roll hur man placerar ut extraslagen - slutresultatet blir faktiskt ändå detsamma!
Det skulle möjligen vara lite psykologisk påverkan på spelet om man tror sig spela på svåraste hålet eftersom det har index 1 resp lättaste eftersom det har index 18 - när det i själva verket inte alls är så.
Det är klart det spelar roll var man får extraslagen i poängbogey. Gör jag par där jag har extraslag får jag ju tre poäng. I slaggolf stämmer det däremot.
Och gör jag trippel där jag har slag “offrar” jag ju poäng i poängbogey.
Som relativhög-hcp:are (pendlar mellan 15 o 19) tycker jag att par 5:or är enklare än par 3:or på de flesta banor, i alla fall om de (5:orna) är någorlunda breda/öppna. Man kommer ofta hyfsat nära green på tre slag. Men en miss från tee på en par 3:a kostar mer.
Det har förstås till viss del med slaglängd att göra.
SGF har ju tagit fram en rekommendation om hur hålen ska indexeras. En del banor har följt rekommendationen, men de flesta hr nog inte gjort det. Se Hur funkar hålindexering egentligen? - Golfa!
Då tar jag alla mina 19 slag på hål 1 på Salem. Gör jag birdie då så får jag 21 poäng. Då räcker det med 15 bogey på de 17 avslutande hålen för 36 poäng.