Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

Alpint. Längdåkning. Valfri löpgren. Fotboll. Ishockey. Simning.
Listan kan göras låååång.
Kanske :ping_pong: mest?

Har dart utvecklats?

Måttligt. Ta någon av de bästa i världen från 40-talet, de skulle vara på svensk elitnivå som jämförelse.

Materialet har förändrats en del både pilar och darttavlor.

Rörande löpgrenar. På den gamla tiden sprangs det på kolstybb. Någon har bedömt att det gör en skillnad på 0,4 till 0,5 sekunder vid jämförelse med tider på moderna banor.

Lennart Strandbergs världsrekord från 1936 (10,3) skulle då motsvara 9,8 till 9,9 på moderna banor.

Hur var kvaliteten på tidtagningen på 30-talet? 10,30 låter ju väldigt bra. Har svårt att tänka mig att han skulle slakta dagens svenska rekord med den träning, kost osv man hade då.

1 gillning

Material har betydelse. Hur skulle pingisliraren från div2 stå sig med en racket från 40-talet?

Jesse Owens rekord från 1930-talet skulle stå sig hyggligt nuförtiden. Plats 35 på världstopplistan 2024.

Han skulle ju vara chanslös då hela spelet bygger på att han har den racket han har. Med skruv osv.

Däremot får jag säga att pingisracketen inte utvecklats sådär oerhört sen slutet på 80-talet. Man kan faktiskt fortfarande köpa klassiska gummin som Mark V, Butterfly Tackiness C och D osv. Min son spelade ett par säsonger för inte så länge sen och jag satte ihop en racket åt honom för att jag tyckte det var roligt och det var mycket som var bekant när jag skulle välja stomme, gummi…

Eftersom bordtennis inte är så överdrivet fysiskt heller så skulle jag tippa på en J-O i sin prime fortfarande skulle stå sig ganska bra.

Förmodligen inte speciellt bra.

Tidtagningen var ju manuell.

Precis. 10,30 kan ha varit 10,55 lika gärna.

Owens världsrekord som Strandberg tangerade (10.3) har via analys av filmmaterial konstaterats att han faktiskt sprang på 10.2.

Hade han fler tider i samma härad?

En googling ger 8st lopp på 10,4 eller bättre för Owens.

Om man tidtar ett lopp med hjälp av startskott och sen via synen tittar på när löparen går över linjen så har man redan där 0.3s för att ljudet från startpistolen inte hörs vid målgången förrens dess, sen lite tid för reaktionsförmåga att trycka igång tidsuret.

Att Owens världsrekord stämmer via bildrutor var nog mer tur än skicklighet. Börjar man klockan när startsignalen går eller när owen börjar röra sig ur startfållan?

2 gillningar

Jag menade svensken.

När man tar tid manuellt så startar man tiden på syn, inte på ljud. Dvs när rökpuffen från startpistolen syns så startar man tidtagningen. Det blir såklart inte exakt och man har säkert lite fördröjning ändå, men 0.3 s blir det knappast.

Skidskytte är en mycket bra sport att se i TV!

1 gillning

Men :norway:, :norway:, :norway: är ju lite enkelspårigt.

Har det någon betydelse för diskussionen? 100m löparna var rätt snabba på 30 talet, det tycker jag räcker. Om sedan 10,3 på kolstybb motsvarar 9,9 eller 10,3 på modern bana med modern tidtagning är egentligen oväsentligt. Vi har i modern haft max en handfull svenskar som sprungit på 10,3 eller snabbare.