Tar mig friheten att kopiera in ett långt inlägg. Min kommentar efteråt.
Kan det blåsa upp till storm i Golfsverige ?
En fundering över Svenska Golfförbundets, SGF, beslut över att avsluta samarbetet med Henrik Stenson. Beslutet är både märkligt och ologiskt. Det får också konsekvenser om denna logik skall följas i framtiden och gör SGFs situation ohållbar.
Att Stenson är vår mest meriterade golfare är ett faktum. Det är även ett faktum att han betytt mycket och ställt upp för svensk golf även som förebild för juniorer och paragolfen på ett föredömligt sätt.
Att det finns andra motiv än de som anges i beslutet är uppenbart, men låt mig hålla mig till det de skriver.
”Skälet är att den tävlingsplattform Henrik Stenson valt att bli en del av strider mot grundidén att det ska vara idrottslig prestation som ligger till grund för hur spelare tar sig till nästa nivå inom golfen.
LIV Golf baseras inte på prestation utan på inbjudningar. Det anser vi är negativt för sportens utveckling både i Sverige och internationellt”Ett enkelt exempel är Ryder Cup, ett jippo vi alla älskar att följa och bidrar till ett stort intresse för golfen. Men är det tävlingsgolf? Hur väl stämmer det in i SGFs värdegrund. En stor del av spelarna är inbjudna och bygger inte på prestation, det ger heller inte poäng på världsrankingen. Glöm inte när Peter Hansson var kvalificerad och inte fick spela någon match förutom singeln. Stämmer det med SGFs värdegrund? Alla som spelar är inte att förglömma dock medlemmar i PGA och DP tour. Skulle du lämna någon av de tourerna (frivilligt eller utesluten) kan du vare sig kvalificera dig till eller bli inbjuden till Ryder Cup. Du blir t.o.m. avskedad som kapten.
Dessutom omsätter Ryder Cup enorma summor och pungslår de länder/banor/klubbar som vill ha det. Sverige klarade inte av det när det var aktuellt. Vart tar pengarna vägen ? Inte går det till att utveckla ungdoms eller paragolfen i världen. Många andra vet det bättre än jag. Missförstå mig inte, älskar Ryder Cup, men ur SGFs perspektiv är Ryder cup lika mycket uppvisning som LIV. Man kan tycka vad man vill om LIV och dess finansiering men på vilket skadar det golfen. I slutänden kanske bra att bryta upp befintliga monopol. Tycker själv LIV är rätt ointressant, men man kan tycka olika om det.
Ryder Cup räcker som exempel för att inse vilket urbota dumt beslut SGF fattat och de försätter sig i en omöjlig situation. Man ikläder sig rollen som moralpolis på samma sätt som i Iran, och måste i konsekvensens namn göra samma omvärdering av mycket av det som pågår inom golfen och hur det finansieras. Golfen organiseras inte heller av ett världsförbund som många andra idrotter gör.
SGF skall ju vara opolitisk, och inget som står i motiveringen tyder ju på att man inte är det. Men är det hela sanningen? Man behöver inte vara konspirationsteoretiker för att förstå det trots det eleganta sätt på vilket beslutet är formulerat. I praktiken är det ett 100% PK-beslut i den era av ”godhet” vi lever i, det är inte att vara opolitiska. Det lurar ingen.
Ett förbund som inte har ben i näsan att se till att alla klubbar följer beslut fattade av Förbundsmötet utmålar nu samtidigt Henrik Stenson som paria och omöjlig som förebild för juniorer och paragolfare?
Det är inte ok. Det skulle också vara intressant att få veta hur beslutet fattats inom SGF. Är det förbundsstyrelsen och/eller den verkställande ledningen som tagit beslutet. Vilket stöd har beslutet i golfsverige bland medlemmar, klubbar och distrikt? Oavsett vilket kan detta ifrågasättas av varje golfare som är medlem en klubb ansluten till SGF. Ytterst kan det behandlas på ett Förbundsmöte. Du kan påverka genom din egen klubbstyrelse.
Någon som vet mer?
Vad handlar det här om tro? Jag fattar att det blir en schism mellan PGA och LIV, men här är det ett golfförbund, med syfte att främja golf i Sverige (men under många år mest främjat sig själva). Ska de ”ta avstånd” från Stenson för att han spelar någon annanstans än PGA? Vad fn är det frågan om.