Beslutet ska inte tolkas som kritik mot Henrik Stenson som person. Vi har heller inga synpunkter på hans val att spela LIV Golf. Men det valet gör att han inte längre är rätt som ambassadör och partner till SGF.
Hur i ska man då tolka det?
Det är inte personligt mot HS och det är inte för att han spelar på LIV… Men kombon att det är HS och han spelar på LIV. Rätt så?
Representerar och representerar.
Han spelar på LIV tour. Likaväl som att han ibland har spelat på DP eller PGA eller arbetar med handigolf med mycket annat i sin stiftelse.
Vi provar med en anekdotisk historia med mig i en roll…
En gång för länge sedan hamnade en chef i ett dilemma.
En anställd måste flytta på sig.
Antingen xxxx77 alt Vänliga Anton.
Xxxx77 relativt grön medans Vänliga Anton hade massvis med erfarenhet.
Vänliga Anton fick flytta på sig…
Varför?.
Gamla meriter var just gamla…
Liv tour för mig och gissningsvis flertalet = stark koppling Saudi.
Ser inget fel i Henriks beslut, konsekvenserna är hans.
ja där är jag med dig, att konsekvensen är hans, men i relationen HS - SGF blir det tramsigt av SGF, tycker jag.
Hur du (man) än vänder på det så är HS SE´s i särklass mest framstående herrgolfare och arbetar kontinuerligt i golfens namn med allsköns projekt. Att han beslutar sig för LIV touren kan ju ses som kontroversiellt, men samarbetet är ju med en framstående golfare som gör saker för sitt bästa i ena skedet, men för golfens bästa, inte för LIV tourens bästa i andra skedet.
För mig handlar det om trovärdighet. För att vara ambassadör för något behöver man vara trovärdig att man står bakom det som man är ambassadör för. Jag upplever att SGF har den åsikten också. Genom att i media säga att man fått det mest ärofyllda uppdraget man kan få inom golfen och sedan kasta bort detta genom ett nytt beslut som strider mot det man är ambassadör förs värdegrund så gör man sig omöjlig som ambassadör.
Nja. Det kursiverade kan ifrågasättas, tycker jag. Om det verkligen handlade om faktisk “värdegrund” så skulle knappast Anna Nordqvist blivit årets golfare, då hon också drar in $$ från samma håll som HS.
Nej, det handlar nog mer om att
Göra lika som US PGA etc.
Följa med strömmen av anti-inställning till LIV och Saudi. Dvs inte riskera att själva hamna i skottgluggen
Tror inte en sekund att det har att göra med var pengarna kommer ifrån. Det är att LIV formatet inte är ett format man kan ta sig till på sportsliga meriter som är den kritiska punkten.