Sannolikhet

För ett par år sedan spelade jag, Gay på banan och @Otoken en runda på Ekerums långa jan.

Det visade sig under lunchen före att alla tre hade samma hcp. 11.2 om jag minns rätt. Hur (o)sannolikt är det egentligen?

@Berra är du bra på sånt?

Man måste nog ta med lite förutsättningar.
Säg att alla på forumet har handicap mellan 0 och 24

Det blir 250 olika möjliga decimalhandicap
Att ni tre skulle ha exakt samma handicap blir då en chans på 250*250, dvs en chans på 62500

1 gillning

Tämligen osannolikt

Gamla eller nya systemet?

Gamla.

Inte 250^3 då?

Nä, det spelar ju ingen roll vilket handicap den förste har, en chans på 250 att gubbe2 har samma handicap som gubbe 1

1 gillning

Med en normalfördelningskurva på forumet kanske det blir aningens bättre sannolikhet.

Nåja. Alla hcp är inte lika sannolika. I praktiken blir nog P(allaLika) lite större än 1/2502

1 gillning

Om man bestämmer förutsättningen att alla tre har ett specifikt handicap t.ex. 11,7 blir det 250^3 om det bara är sannolikheten att alla tre skall ha samma handicap blir det 250^2.

1 gillning

Man kan säkerligen knåpa ihop väldigt många olika varianter på förutsättningar.
Vi förutsätter att alla handicap är lika vanliga bland forummedlemmar.

1 gillning

Det blir nog ändå rätt nära 250^2 om man väljer tre slumpmässiga personer då det är mer osannolikt att en av dessa har ett ovanligare handicap.

1 gillning

Jag skall vidarebefordra frågeställningen till Svante Jansson, en av världens bästa matematiker inom statistikområdet.

251 decimalhcp om vi inkluderar 0.0 och 24.0? :wink: Dessutom har vi säkert nån plushcp. Jag ser en ökad ossanolikhet i sikte. En på hundratusen! En jag vet har 28.4 också. Det blir 285 decimalsteg… ja, jag försöker få det att låta mer osannolikt än vad det kanske är.

Frågan som är svår att svara på är ju normalfördelningen inom forumet. Golfsverige i övrigt finns väl statistik att tillgå för. Räkna med den i brist på annat.

Tror att jag lyckats med samma sak i vår liga en gång. Skit dras till skit vilket ökar sannolikheten?

1 gillning

Apropå sannolikhet..