På förr-förra forumet diskuterdes det att arrangera en “Golfmög mot prylbög” tävling.
I mitt tycke kan ett sånt upplägg bli lite väl begränsat, så vi kan ju börja med att kolla av om det finns intresse för en retrogolf träff/tävling nån gång under nästa år.
Finns det intresse för nåt sådant?
I så fall,
När passar det bäst
Var bör det arrangeras?
Kan väl börja med vad som passar mig bäst:
Intresserad
Efter midsommar till början av Augusti
Någon sandbaserad bana i Stockholmstrakten eller på Åland, typ Mälarö, Bro-Bålstad, Eckerö Golf
Utrustningsmässigt.
Bladklubbor från 80-talet eller äldre.
Riktiga träklubbor persimmon/laminerade.
Putter blad men det varit ok med äldre modeller av ping typ pingzing…
Svårast att hitta en sandwedge som inte är utnött som har åldern inne.
Vid en eventuell träff så skulle jag önska att man lade in en punkt i spelet
Typ minst 50% av utslagen måste ske med träklubba.
Det var väl ungefär så som Merpo (RIP) och Hofnar skrev ner på den berömda servetten en gång i tiden.
Däremot tror jag inte att vi ska vara så restriktiva gällande ålder - en bil blir ju veteranklassad efter 25 år, så jag ser väl inte iden med att bladen måste vara över 32 år.
Även retro måste ju anpassa sig till tidens gång
Om vi lyckas få ihop ett evenemang så får vi bestämma reglerna då, men utgå ungefär ifrån vad xxxx77 skrev:
Träklubbor i trä, järnen ska vara blad, putter av bladtyp (tänk Wilson 8802 eller Ping Anser/Zing). Sandwedge blir som sagt svårast, och där får man nog godkänna det mesta som är lite äldre och av “bladtyp”.
Om nån kommer med hickoryklubbor så är det naturligtvis ok, även om de är “nytillverkade”.
Lagen,., utgår från ren retroevent.
Har svårt att se att det går att få ihop ett hyggligt stort gäng med lirare för att skapa lag.
50% för att motverka att någon endast spelar järn…typ jag…retro är lite svåra träklubbor, järn inte så…
Fast det var inte förbjudet att slå ut med järn då. Så varför regeln, förutsatt folk inte har moderna förlåtande bladklubbor? Men samtidigt är det en större skillnad opeggat då moderna slag lätt gräver ner sig med gamla blad.
Om nåt är det väl bollarna som spelar roll. Retroutrustning med moderna bollar är som elkonverterad amazon.
Om vi får ihop en retro-träff så får vi diskutera exakta regler då, men helt klart så får man ha nya grepp och skaft. Sen kanske vi kommer fram till restriktioner gällande att skaften inte får vara moderna grafitskaft…men det får vi se sen.