Den triggar en RDS-sändning med att det finns trafikinformation på en viss frekvens. Bilarnas radio byter då automatiskt dit om dom är inställda för det, oavsett vad man har för aktiv ljudkälla eller station.
Haha,jo jag vet hur det funkar.
Det var någon på Facebook som på rent allvar undrade det jag skrev.
Tydligen insåg han hur korkad han var för nu är inlägget borta…
Nja, vi kan inte plocka dig från en “reklam-kanal” om du har den inne. Det skulle dom aldrig gå med på
Tro mig, den plockar in det iaf.. Oavsett källa
Då får du gärna berätta vad du har för bil/ljudanläggning. Det finns säkert undantag, men grunden är att det inte ska gå att plocka reklam-kanalerna eftersom SR i praktiken då skulle kunna sända sina program på alla möjliga fekvenser.
När det gäller VMA är det lite annorlunda. Det hörs även i de flesta av de kommersiella kanalerna när själva varningen sänds. Sen ska man ju efter det lyssna på sin lokala P4-kanal.
Trafikinformationen som är trafikmeddelande går in, i varenda bil jag haft / kört iaf. Dock inte era vanliga sändningar som går “på repeat” ihop med ex nyhetssändningar.
Då har du förmodligen nästan alltid haft en SR-kanal i bakgrunden.
När jag trycker in min knapp plockar jag alla som har P1, P2, P3 eller P4 och befinner sig i närheten.
De får min sändning i P4 Stockholm.
I en del nyare bilar kan det iofs vara så att de plockar upp vår RDS, men det hör verkligen till ovanligheten.
Nej, den går in iaf.. Har den gjort på alla mina bilar och alla andra jag kört som sagt. Finns en inställning för det dock, men den brukar normalt vara på.
Såhär säger Ford Focus manualen (jag kör ej ford);
Samma i alla bilar jag sett.
En artikel i ämnet; Guide: RDS radio - Teknikhype
Och som det står på sidan du länkade till:
En sak man bör tänka på när man lyssnar på till exempel. CD när man vill ha trafikinformation från SR är att i radioläge ha inställt på SR P4. Detta för att RDS:en lättare ska kunna känna av att trafikinformationen kommer. Det är inte alla bilstereos som kan känna av RDS-signaler från SR om de har en annan kanal inställd, speciellt inte de kommersiella kanalerna.
Jo, för att vara säker. Ni (SR) kan inte garantera att det kommer igenom på andra kanaler, men på alla bilar jag haft så har det gjort det, även på tredjeparts bilradios (ni vet såna där man satte i själv förr). Finns det en inställning för det, så lär det fungera iaf. Första bilen jag hade som garanterat haft detta var årsmodell 99. Alla bilar därefter har haft det. Det skrämmer en lika mycket varje gång då den oftast (“alltid”) har en egen ljudvolym så man kan sitta och köra med radion avstängd och så kommer tutan från helvetet
Men från idag är tutan borta
Volymen på trafikmeddelanden ställer man in själv.
Fast grejen för “oss” är ju kanske inte att vi inte “vill”. Det är väl snarare de kommersiella kanalerna som inte vill att det ska vara så.
Jag erkänner dock att jag inte är tillräckligt tekniskt bevandrad för att ha alla (om ens några) svar här.
Det är ingen som “plockar” någon annan. Man kan ju konfa den egna radion till att reagera på RDS-info som sänds ut, eller ej.
“Terminologi”
Vi säger i alla fall att vi “plockar” de andra SR-kanalerna när vi trycker in TA-knappen. Sen om vi rent formellt gör det är ju en annan sak.
Plockar lite svar/info från en gammal Facebook-tråd i ämnet.
"EON-informationen i RDS-strömmen lägger resp radiokanal in själv. EON-information består av ett antal andra frekvenser radiomottagaren ska bevaka för att kunna byta till en kanal med TA. Det är med hjälp av detta som radiomottagarna kan vara inställda på t ex P1 och få trafikinformation från P4.
Radiomottagarna hanterar RDS-signalen på olika sätt, det bästa är att kontrollera sin manual för att se hur just din/min radio fungerar."
“Det finns (fanns?) mottagare där man manuellt kan ställa in vilken kanal som är den primära trafikkanalen (för TA) så att man skapar sin egen högst lokala EON-information. Detta var dock, mig veterligen, ett märke och i vissa bilmodeller.”
Finns ju länder där man kör alternativa trafikinformationer och då måste man ju kunna välja, eller tex om man bor så man plockar in flera städer. Men det är meckigt och har väl aldrig fungerat så bra.
Jag skulle gissa att P4 har en flagga som säger att dom kan innehålla trafikmeddelanden, och så kollar mottagarna efter det oavsett om kanalen är på eller inte, är den på så byter dom till det oavsett källa, samt ställer in volymen för trafikinformation.
Radiokanalen sänder dock vidare precis som tidigare, där skiljer sig det säkert på SR och alla kanaler “Blockas” från sina sändningar, det gör dom dock inte för andra, men mottagarna väljer att byta till trafikinformation om så är valt (standard på i alla bilar jag kört som sagt).
Så ni tar inte över ex Bandit Rock, men folk som lyssnar på kanalen i en bil kommer antagligen få höra er iaf, man kan då i dom flesta bilar väldigt fort stänga av er, vilket behövs när man hört er säga samma sak tio gånger på en timma..
En gammal volvo (?) jag hade spelade in trafikinformation även när bilen var parkerad och avstängd, och sen kunde man få dom re-live när man startade bilen.
Det stämmer med Volvo. Men det projektet finns inte längre.
Ja, alltså om jag trycker in TA-knappen så är det ju bilradion som påverkas. Har du radio hemma i köket slipper du trafikinformation i P1 Morgon.
Måste man byta ut sin bilradio nu, för det väl just det ljudet den reagerar på när den ska ta emot trafikmeddelande? Frågar åt en inte så teknikkunnig kompis
Den (radion) reagerar på att jag (eller nån kollega) manuellt trycker ner en knapp i mixerbordet. Men det kräver att man har en SR-kanal aktiverad i bakgrunden. Alltså om man lyssnar på nån ljudbok eller sin telefon eller så.
En kuriosagrej: Några kollegor var med och “uppfann” svensk RDS, på 80-talet.