PGA touren USA

Eftersom det i tråden rörande LIV touren mångt och mycket diskuteras problem på andra tourer, främst PGA touren i USA så finner jag det lämpligt att det finns en separat tråd rörande USA PGA-touren där vi stöter och blöter olika frågor.

Min främsta kritik har varit att det är i det närmaste omöjligt för goda spelare på Europatouren och Asientouren att ta sig in om man inte vill nedgradera sig och spela på Korn Ferry ett helt år.

Reglerna för vilka som har rättighet att spela på USA PGA-touren beskrivs av priority ranking

De sätt som en spelare i kategorier nämnt ovan kan ta sig in (förutom Korn Ferry)

• Vinna US Masters, PGA Championship, US Open eller Players Championship. I princip omöjligt
  • Vinnare av The Open Championship. Nästan omöjligt, men det går åtminstone att komma med i tävlingen om man ligger hyggligt till på DPWorld rankingen.
  • Vinna WGC tävling, det finns nu en WGC tävling kvar där spelare kan komma med, spelare som bara spelar på Europa och Asien touren har för dålig ranking för att få vara med på WGC matchtävlingen.
  • Vinnare på PGA USA-touren, omöjligt
  • Vinnare av co-sanctioned tävlingar. Att komma med i Scottish Open och vinna är ju möjligt men svårt.
  • Topp 50 på inspelade pengar i karriären (ej möjligt i praktiken)
  • Sponsor-inbjudningar, måndagskval och liknande. (gäller ju bara en tävling)
  • Topp 125 föregående år, ej möjligt
  • Olika kategorier för tidigare spelare på touren, veteraner, skadade, placering 125-150, … (inte möjligt)

Tidigare fanns det t.ex. en Ryder-Cup kategori och det var ju en hyggligt nåbar position för Europatourspelare, var du topp-10 på europatouren så får du antagligen en plats i ryder-cup laget och kan sen spela på PGA touren i 2 säsonger, den är dock borta nu.
Det har aldrig funnit något sådant för asien tour spelarna.

Något positivt med touren är all statistik och grafik som visar vad som hänt på varje hål. Då jag hellre tittar på leaderboarden och olika statistikkategorier än tittar på en långtråkig sändning med ständiga reklampauser så måste jag ge många guldstjärnor till touren för detta.

3 gillningar

Top 10 på DP får pga kort from nästa år

Många bra ändringar det senaste

Tänker mest på garantilönen, men även upplägget
Med fler tävlingar där de bästa möts

Kollade för skojs skull
2021 FedEx top125
40 st var icke-amerikaner

Sen vet jag inte i detalj hur de fått sitt kort.

Disclaimer innan nån påpekar: skummade listan o räknade de jag visste var icke- amerikaner.
Kan nog fela några st

Förslaget kring topp 10 på DP world tour gick väl inte igenom ? Säsongen 2023 är ju den pågående och där finns inte detta med. Kanske till 2024 ?

Ja så är det .

Då saknas det bara en koppling till Asien touren där de kan komma in. Nu känns det som två olika “läger” kommer att konkurrera om spelarna. PGA USA + DP World samt Asien touren + LIV.

Damerna får minsann vara barbenta på pga-touren

Det har dom väl fått vara länge?

Ja det är ju sant. Undrar om det är specat i stadgarna att män måste ha byxor. För troligen var det inte aktuellt med att kvinnor gästspelade när den regeln kom till

Läste att några av de mindre tävlingarna på PGA-USA touren hade färre än 100 000 TV-tittare under 2022. En uppenbar risk att TV-bolagen framöver inte kommer att ha några sändningar från dessa tävlingar.

Låter ju inget vidare. Själv tycker jag ofta det blir dramatiskt i dessa också. Nåväl
Omstart imorgon med Sentry Tornament of Champions

Otroligt. Kan förstå att intresset är lite lågt tors/fre men åtminstone helgen tycker jag nästan alltid är intressant att följa även från dessa tävlingar. <100.000 är ju helt otroligt få.

En effekt av flera saker

• För många tävlingar i “grundserien”, dvs vanliga yada-yada PGA-tävlingar.
  • LIVs inträde på golfscenen
  • Att DP nog ryckt upp statusen på EU-toren ett snäpp

Det ÄR mindre intressant med “vardagliga” (eller yada-yada) tävlingar när det finns väldigt många tävlingar i kalendern.
Gäller golf, alpint, längd, fotboll, ishockey, handboll, … alla sporter.

Ett citat

PGA = Old White Men bullshit

1 gillning

Kom på mig själv med att tänka att “ja, Waste ManagementⓇ Phoenix Open skall jag iaf se”. Sen kom jag på att det finns i princip noll roliga spelare som man vill se just i en sån tävling. Den borde flyttas helt till LIV där den hör hemma.

1 gillning

Under Q1 2023 skall det komma en dokumentär om PGA touren där de negativa sidorna av touren visas. Kommer på Netflix.

Nästan lite ironiskt då det väl enbart är gamla gubbar som har kvar Netflix anno 2023?

1 gillning

Hörrö dudu, vaffan menar du med det???
(det är faktiskt min fru som står på abonnemanget…)

2 gillningar

Precis, jävla påhopp!

1 gillning

Vad tittar ni ungdomar på nuförtiden?! :roll_eyes: