Tjena, är nybörjare precis tagit grönt kort och sitter och letar lite beg klubbor. Vad rekomenderar ni? Ingen aning om något. Vad bör jag ha för loft på driver osv? Tips på klubba?
Några förlåtande järnklubbor? Märke?
Hittat en Callaway Paradym TD till pang pris, är det något för mig t.ex?
Om du skriver ungefär vart du bor så kan det nog hända att någon forumit har något i ett garage.
Välkommen till forumet och golfresan!
Generellt sett kan man säga att vilket klubbhuvud som helst duger, det som kommer påverka mer i början är skaftval, lie (vinkel på klubbladet mot marken) .. sånt.
För att ge expterna på forumet lite mer att gå på så kan du posta lite mer om dig. T.ex hur långt du slår en j7 och driver.
Det spelar nog inte någon jättestor roll vad du köper för klubbor som första set, du byter förmodligen ut hela bagen inom två år ändå. Men det går definitivt köpa för svårspelade klubbor.
Vad skulle ni säga för skaft då? Till en nybörjare, och den där Paradym TD, svårspelad? Inte?
Alltså ett vanligt S300 har nog dom flesta här inne börjat med, dvs ett stiff-skaft. Om du har lite löd i bössan så är det förmodligen den styvheten du skall ha (stiff). Jag pratar om järnklubbor med det skaftet.
Paradym TD är väl klubbhuvudet och det spelar ingen roll men sitter det ett X-stiff i är det förmodligen för hårt skaft. Det är mer så det kan bli fel. Om det är driver (jag känner inte till klubban) så köp ett med högre loft (vinkel). För många så är spoon (trä3) ett bra alternativ i början eftersom man förmodligen slår den lika långt ändå tills man får in sin driversving.
Sen beroende på vem du frågar så kan det bli hur komplext som helst.
Callaway gör inte skit.
Vänta in fler svar innan du skapar en åsikt .
Jag rekommenderade Albert ovan att inte köra så snälla klubbor. Det är enklare att känna en dålig träff än att se den.
Om du inte hållit på med bollsporter innan så är det lite svårare. Men generellt välj hellre ett svårare järnet än ett enkelt.
Sen måste man kunna håla ut i tid och så. Där kan man behöva skarva, kanske tom ha två set. Ett nybörjarset och ett bladset.
Sen när du hittat det, det vet du sjölct, då kan du köpa nåt du vill ha.
Så hitta ett billigt set för nybörjare, ett mer retro eller avancerat.
Du behöver bara ett par tre klubbor I början utöver putter. Ett helset behöver du först när du konsekvent slår tio bollar i samma längd.
Det bästa är att be pron på klubben om råd och tips, han vet förmodligen hur du svingar klubborna.
1 gillning
Han vill också sälja. I början behöver man mest hitta det… Mer timmar på rangen, färre i shopen.
1 gillning
Om han är smart ger han först råd, för att evt. kunna sälja vid ett senare tillfälle. Bygga relation.
Absolut. Med marginal på nya grejer. Min fru och min son är nybörjare. Dom får second hand grejer.
Jag själv har numer bara puttern som “ny” klubba. Allt annat är secnd hand.
Rådet att prata med pron eller en clubfitter är aldrig fel men om plånboken inte är tokdjup så kommer personen spela vidare på nybörjarklubbor, kanske åt fel håll, i åratal.
Sving och klubbor är en färskvara som nybörjare. En j7 p och putter räcker långt. Släng in en billig träklubba på det så kan du lira.
Trenden på skaft har länge gått mot lättare. Många klubbor i kat. ”bättre spelare” som hade 125-130g skaft förr har nu 105-115g.
Detta beror både på att klubborna inte är så ”svåra” längre och att ”det tekniska” i ett järn inte behöver specas med tunga skaft för att funka optimalt.
TM m2-m6, cobra King F7-9, Wilson D-serien. Personligen .. Mizuno Ez/jpx 800 o framåt. Finns flera olika modeller men gärna med en bredare sula. Alla billiga som beg. och håller än idag.
Paradym td är den tourigare.. men det kan funka hur bra som helst.
Allt i Ping G-serien funkar garanterat. Gärna 425-framåt men då kostar även beg. en slant.
Egon