Nu har SGF lanserat sin nya söktjänst: https://golf.se/sok-medlemskap
Det enda man kan söka på är sin ålder och max avstånd till klubben från din position
Jag trodde man skulle kunna söka på ett antal olika kriterier för att hitta medlemskapet som passar just mig…men icke…
En hyfsat relevant fråga tycker jag är: Varför skall förbundet över huvud ha en söktjänst för att hitta klubbar? Det är rent slöseri med medel. Jag gissar att ingen efterfrågar en tafflig söktjänst.
Vill man veta vilka golfklubbbar som finns i närheten så använder man tex Google Maps. Alternativt kollar man på alla klubbar i distriktet; den listan finns via förbundet sedan länge. Om man inte duger till att leta upp den information som redan finns tillgänglig, eller om man inte ids, så är golf kanske inte så viktigt och de personer som passar in på den bekrivningen kan man väl helt enkelt bara strunta i.
Att lite halvt manuellt kolla upp alla klubbar i Sverige kan inte ta så lång tid. En lagom syssla en regnig dag, längre tid tar det knappast.
Till Förbundets “försvar” får man ju säga att så länge klubbarna inte matat in sina uppgifter och detta ganska komplett kommer söktjänsten att vara bristfällig.
Kunderna till tjänsten är väl klubbarna?
Föder de inte tjänsten, kommer de inte att hittas, pretty simple…
Varför denna lanseras kan man ju fråga sig, är det alltid så att det måste vara minsta motståndets lag, kan man inte anta att det finns folk som har liiiiite engagemang och intresse av att hitta grejer själv, måste det alltid försöka serveras tjänster hit och dit?