Gollfsäsongen snart slut, en massa raljerande i valtråden, energiproblem i eltråden, …
Det är hög tid för en ganska oseriös tråd, tycker jag. Nån annan Mod får väl fimpa den om ni tycker den är för oseriös.
INTP här. Även om det blir horoskopliknande så tycker jag att beskrivningarna HÄR är väldigt relevanta. Var på M-B-skalan finns ni (länk här för den som orkar kolla)?
Jag vet att M-B inte är riktigt tillförlitligt eller ens en korrekt modell, jag är ju INTP!
Bara för att sätta nivån, du vet att M-B togs fram av en mor och dotter för att utvärdera potentiella pojkvänner till dottern? Tagit testet vid olika tillfällen och med varierande dom …
Har testat många liknande saker genom åren, dock främst arbetsrelaterade.
Det jag konstaterat är att resultatet är väldigt beroende av när man gör testet, och den sinnesstämning man är i just då.
Om man just haft en diskussion med “idioter” om saker man inte har någon kontroll över, och sen ska göra någon “Great Place to Work” liknande undersökning, så blir resultatet helt annat än om man gör samma undersökning efter att chefen kommit in och tackat för ett väl genomfört projekt
Pss som Coleburn skriver så har jag också gjort ett antal olika tester vid ett antal olika tillfälllen. Man kan kanske dela in det hela i: professionella tester/utvärderingar samt sånt man gör mer på skoj.
MB mest för skojs skull, såklart. Diverse olika fysio- och psyko-utvärderingar mht arbete landar på listan över synnerligen seriösa utvärderingar. Testlistan innehålller tex fysisk koordinationsförmåga, simultankapacitet, spatial uppfattningsförmåga, logiktester, minnestester, DMT, uttrycksförmåga, samarbetsförmåga, innovations- och fantasiförmåga, …
GreatPlaceToWork-formulär och deras ev resultat känns lite bortkastat. Inte mkt under snart 40 år i arbetslivet har visat på någon större nytta med dessa, för mig.
När det gälller de seriösa testerna, av professionella testare, så blir det ju likvärdiga resultat hela tiden och de kommer ju inte i form av fyra bokstäver eller ngn sorts färgresultat. Det ändrar sig med ålder/erfarenhet men inte så mkt pga dagsformen.
Hur som helst så är det ett ganska intressant område.
Ojj ett tag sedan något test modell M-B gjordes, dock INxx något är det alltid, arkitekt?eller dyl?
Big 5 här minns jag inte mer än att man är högt i skalan förändringsbenägen?
Erikssons Röd-Gul-Grön-Blå…( Han e inge vidare bra föreläsare). Har enligt metoden alla färger dock minst gult och mest blått.
Något test vid mönstring gav att man fick utföra morse testet.
Edit: Har för mig att viss personlighet har förmåga att tåla mer stress, typ extroverta ?