Musik vi lyssnar på

Vissa klockor ringer…

1 gillning

Liten chock. Jag hölls uppdaterad på vad som var populärt bland kidsen så länge barnen bodde hemma men det gör de inte nu sen ett gäng år, så jag har ingen aning om vad som spelas. Så fick för mig att gå in på Billboards topplista. Var säker på att det bara var massa rap till technodunk indränkt i reverb, men blev faktiskt positivt överraskad. Har inte hört en enda låt nånsin av dem men det var faktiskt högst lyssningsbart. Typ melodier på mer än en ton och riktiga instrument. Där såg man. Eller snarare hörde man.

Men det var bättre förr

Så. Jävla. Bra.

1 gillning

Är det bara jag som helt missat?

Den här kändes passande av nån anledning

Eller denna

Fick ett återfall

sen fick jag ett nytt återfall

Schysst cover

Tänkte jag igen på lejonkungen. Grabben såg den engelska versionen här i kina, jag tyckte öppningsmusiken var misstänkt lik den svenska versionen från 94.

Jag trodde tom dom anställt Meta Roos. Men det hade dom inte, bara mixat den likt.

Sen lyssnade jag på bägge versionerna igen.

Fan vad hon äger.

Men kanske är elakt att jämföra popartister mot det bästa sverige hade i opera.

En låt-titel som åtminstone några forumiter bör gilla.

Kjell Höglunds långa epos är musik-historia-

Gunnar Danielsson med nyinspelning av egna klassikern “Svarta Hål”.

En sån där generell grej som funkade bra under napsteråren, kanske finns nu men jag bara inte hittar:

Folk med samma musiksmak som man kan norpa bra låtar av.

Under napsteråren fanns alltid användarna som lagt upp en viss låt, man gick till deras spellista och norpade låtar. Fann väldigt mycket mer så än då Youtube eller Spotify försöker gissa vad jag gillar. Man kan typ googla fram såna listor men jag har inte hittat nån sån tjänst.

Mitt stora antagande här är : Alla har en “tidslös” musiksmak! Jag kan gå tillbaka till Bach och fram till Taylor Swift tidsmässigt och hitta min smak, och inbillar mig att alla gillar Break the Rules, Status, Into the valley, Skids och Sound Systemcovern av Interrupters ungefär lika mycket på en skala. Tror ni det stämmer?

Lyssnar nu på live musik på en av de många musikpubar som finns i omgivningen. Lokala band. Lite Country, rock, jazz,blues, vispop mm.

Strax dags för körledaren, kantorn och otroligt mångsidiga musikern Lo som satt ihop ett band som jag tror ska lira Cornelis låtar men det kan lika gärna bli improvisationsjazz.

Basisten var förbi vårt bord och sa att de siktar på att vara hemma till sena rapport.

Fritiof och grötrocksorkestern heter dagens bandsammansättning.

Jaja bröders o systrar förena eder, rättvisa jord frihet.
Mana.