Bills boogie band och Sven Zetterberg är de jämte Wilmer jag sett flest gånger, så ja, boogieblues funkar!
Vilken version. Väldigt nära originalet, men ändå med nån speciell innerlighet som man bara får live.
Geraldine va väl bra också?
Den utmärkta Svenska Trummisen Jonna Löfgren som spelat med Vargas & Lagola på senare tid.
Bra ja. Men ingen hit. Jonna brukar trumma med Winnerbäck också.
Se där min uppfattning var att dom spelades precis lika mycket. Bra oavsett båda två.
Om jag skulle sätta ett band på lista jag önskade dom gjorde mer musik hade dom hamnat högt.
Hit är väl inte subjektivt!?
Nu hade jag inte hört låten tidigare (och inte var den bra heller) men det spelar ju ingen roll.
Nåväl, Listetta i hemlandet är väl ett minimum och helst sen lite högre placeringar i andra länder känns ju även det rimligt för att kalla något för en “Hit”!?
Egon
Slutsats: är Geraldine en hit?
Ja – men i en specifik mening.
Geraldine är inte en global mainstreamhit. Den är inte en mass-streamad modern hit. Den är inte en sommarplåga eller en viral låt.
Men den är en tydlig hit inom sin genre och sin tid: en indiehit, en kritikerhit och en låt som etablerade Glasvegas som ett av de mest omtalade banden i Storbritannien just då. Den hade både kommersiellt genomslag, stark spridning i rätt kanaler och en kulturell närvaro som fortfarande håller.
Det gör att den, enligt den tre‑delade modellen, kvalificerar sig som en hit.
![]()
Isåfall är väl Daddys Gone inte heller någon hit.
Men det är mycket som inte kommer in på första plats på listorna som är bra…
Jag backar lite. Trodde faktiskt Daddy’s Gone hade nått bättre listplaceringar än Geraldine
Men den senare var etta i Skottland. D G bara tvåa.
Jag är inne i en djup RUSH stint just nu, för femtioelfte gången i livet. Deras “RUSH 50 Something Tour” startade i Los Angeles i söndags och rullar för fulla hus. Kan knappt vänta på att få se dem live igen i april nästa år. Jag ropade hem ett exemplar (tidig pressning vinyl) av Moving Pictures på Tradera igår. Löjligt dyr, men troligtvis en bra investering.
Ett smakprov från Moving Pictures, studio och Live från LA i tisdags.
Idag köpte jag biljetter till Proclaimers på Kägelbanan i september.
Snart lyssnar jag på Foo Fighters som spelar på strawberry ikväll.
Det kan ju bli en lång tråd om vad som är en hit eller inte… men jag satte upp lite kriterier som jag tyckte var ganska rimliga.
Det som är en hit för dig, vattenmannen eller Anders kan med goda skäl få vara en hit för er… no worries. ![]()
![]()
Egon
Jag skulle ju jobba några timmar idag… Fast med Rush på en av skärmarna vete fan…
Jag tackar på förhand för länken!