Modern golfswing tips...youtube

…kanske den bästa jag hittat, tok mycket info.
Absoluta majoriteten i snutten handlar om höft och nedåt.
Har nött på övningen i ca 4veckor.
Ser iaf att utan manipulerande har träffbilden flyttat sig.

2 gillningar

// Flyttad till “Svingvideos och instruktion”

”The Gankas move”
Ifrågasatt av vissa. Tipset om att hålla press i bakre benet är dock bra. När jag börjar slajda istf att hålla pressen rasar allt, verkligen allt.

Liknande press på bakre benet ser ut att ge färre sneseglare.

Intressant!

Jag har svårt för den där rörelsen. ”The Gankas move” känns bakvänt.

Kan tänka att det finns två konkurrerande underkroppstankar, höftrörelse, eller dra igång med fötterna.

Vad är det som känns bakvänt?

Den “svenska modellen” (som brukar läras ut) tycker jag är lättare/bättre att genomföra. Det står lite om den i boken, “Golfens fysiska träning”.

För mig är “Gankas” inte en naturlig rörelse. Tanken är kanske god men jag förstår den inte helt. Kan såklart bero på att jag gör den felaktigt eller inte förstår. :face_with_peeking_eye:

Tittar man på bilderna nedan så ser det lite annorlunda ut. Framförallt om vi tittar på framsvingen och höften jämfört mot nästa “Gankas” sving. Tycker nog att höften rör sig mer riktigt här än på den andra bilden.

Golfens fysiska träning

Gankas, hur mår knäna efter ett tag?

1 gillning

Ser YouTube snutten med Gankas, ser det som en drill, centrering, röva mot väggen tänk, klubban/händer i nedswing ut från dig( bakåt från bollriktningen).
För mig ändrad träffbild, från häl/mitten till tå/mitten.
Hur det blir för andra har jag ingen aning om

Ja, det är olika hur vi uppfattar instruktioner och hur vi kan översätta dem till vår egna sving. Lite som i den länkade filmen nedan om ni spolar fram till 3.25. Inte ens de bästa kan översätta varandras känslor I en rörelse.

1 gillning

Därav för mig finnes intresse för förklaringar bortom det tekniska blablablaandet, lite av Gardners olika intelligensen, typ vi lär olika.

1 gillning