Mizuno MP52 funderingar på std lie…

Hmm. Köpte nya järn i hemmaklubbens shop i våras. Utprovade med pro:n. De har ganska begränsat utbud i shopen och det blev Cobra Ltdx-järn. +0,5" och 2gr. upp. Kanske inte mina drömjärn men antagligen vad jag behöver just nu. Hinner inte alls med att golfa mycket.

Men kvar hemma är de högt älskade Mizuno MP 52:orna, 3-P :sunglasses:. De släpper jag ALDRIG och de följer ofta med till rangen. Jag tänkte lämna in dem i höst, om ekonomin tillåter, och kolla loft/lie samt greppa om. Kommer naturligtvis prata med pron om vi skall ta dem till std. specifikation eller inte. Förlängning struntar jag nog i. Men det som slog mig är att japps-järn ofta är lite flackare specade i lie än andra järn, tror jag.

Naturligtvis kan man inte jämföra MP52:orna med Ltdx rakt av, klubba för klubba. De är ju helt olika generationer och nivå. Dessutom är ju Ltdx-loften otroligt starka. Men ändå…tänkte höra vad ni tänker så jag har lite i bagaget när jag ev. lämnar i dem.

Ltdx std j6:a har 63gr lie och är 37,75" lång. Men min är alltså 65gr och 38,25 om jag räknar rätt. MP52 j6:a 61gr lie och 37,25" lång. Det känns verkligen inte som att jmf äpplen/äpplen…så kanske onödig fakta.

Om jag lämnar in 52:orna skall jag passa på och räta upp dem några grader? Med tanke på min uppräta stans/sving eller ta dem till std tycker ni? Borde naturligtvis göra en fitting på dem men det kostar ju en slant så kollar lite här först…

Om jag säger så här då.

Har köpt nya järnset 2ggr med nästan 15 års mellanrum. (Mizuno MX100 och Cobra Ltdx). Båda gångerna har clubfittingen get 2gr upprätad lie och +0,5" skaft.

Jag har ett kärt set MP52:or som köptes begagnade. Okänt om lie etc är customized och det är dags “serva” dem.

Tror ni att med bibehållen std. skaftlängd att det är rätt att be om att få MP52:orna 2grader upprätade i lie när de ändå kollar loften?

Man kan ju tro att svaret är givet i frågan men jag har läst någonstans att skaftlängden är en viktig faktor i geometrin, och om jag lämnar den standard så kanske lie skulle vara ännu mer upprätt?

Lie är inte dyrt å fixa och något man bör kolla upp med jämna mellanrum då materialet förändras osv. :slight_smile:

Tack. Ja, jag lär göra det. Bara lite märkligt tycker jag att mina första klubbor från 2009 som bockades +2 gr upprät lie nådde då exakt samma lie som nu är standard på mina nya Cobrajärn 2022.

Kollade lite på nya klubbors spec och jappsen verkar fortfarande ha flackare lie än jänkarjärn, som standard. Märkligt för klubbor som riktar sig till samma marknad och genomsnittslängd på golfare.

Kommer att prata med pro:n när jag lämnar in dem. Slog både Ltdx och MP52:orna på rangen idag. MP:na ska fixas, det är ett som är säkert de är roligare att svinga även om de naturligtvis sprider lite mer i sidled. Men det lär korrekt lie fixa eller hur😎

Blandar du måhända ihop lie och loft nu?
Lie fixar din vinkel mot marken ja, å om du tex träffar häl/tå, men ändrar inte så mkt i höjd/längd. Men detta kan de riktiga nördarna bättre. @Egon @xxxx77 mfl.

Lie kollar vissa varje säsong för att få dem tillrättade pga aktivt golfande.

Nej, han har nog rätt. Egon eller Xxx kan säkert ge exakta specar, men generellt innebär standard för japanska järn att de har lite kortare skaft och lite flackare lie. Det var iaf så förr - har inte koll på hur det är nu.

2 gillningar

Jag har nog inte tänkt klart innan jag skriver, så lite svamligt blir det… :woozy_face:

Säg att den utprovningen jag gjorde i våras var rätt o bra: Cobra Ltdx +2gr lie och 0,5" längd på hela järnsettet.

Om jag lämnar in MP52:orna och säger att jag vill ha kvar std längd och loften kontrollerade till std, men lie ändrade enligt vårens utprovning, dvs upprätade. Skulle jag då be om +2gr upp, eller ännu mer eftersom std MP redan är 2gr flackare i lie än std Ltdx…?

Struntar lite i frågan om vad du ”ska” göra utan erbjuder lite orsak och verkan.

Om skaften är längre bör bollplacering bli längre från fötterna. Ergo klubbor med längre skaft borde inte få likvärdig lie.

Mizuno brukade speca skaftlängd exkl. grepp.
Har för mig att det motsvarar ca 3mm dvs 0.125” (1/8”).

När man säger att någon behöver ± i Lie så utgår man från spec. Toleranser på huvud är 1-2grader i loft och lie.
Rent praktiskt är det alltså bättre att beställa med en lie-justering för då vet man att de kollat upp och justerat.
Men men… en extern lie-justering är ju inte dyr precis … några hundra lappar.

Egon