Matchspel vs Hcpgrundande

Om man spelar klart rundan även fast man förlorat matchen så är det ju en giltig runda att hcp registrera.

Hcp-grundande matchspel? I beg to differ.

2 gillningar

Står klart och tydligt i handicapreglerna vad som gäller:

Godkända spelformer. För att gälla som handicaprond gäller att du spelat enligt reglerna för slagtävling, poängbogey eller maxantal slag (slaggolf).

Har du dessutom förlorat matchen har du garanterat inte hålat ut på flera hål och då blir rundan automatiskt inte handicapgrundande.

1 gillning

Vi hålar ut på alla hål även om man förlorat matchen. Så det blir som vilken runda som helst.
Finns ingen anledning till att inte håla ut bara för det är matchspel.

I klubbens matchstege så är det dessa regler.

Senaste matchspelet så hade min motståndare 17 slag mot mig.

Jag hade 9 slag och min motståndare hade 26 slag på slopen. 26-9 = 17 slag.
Vill säga, min motståndare hade ett extra slag på alla hål utom det svåraste hålet.

Själva ”idén” med matchspel är att skänka puttar och hål.

Och därmed alltså inte håla ut.

Sen kan man ju tulla på det om man vill. Om man tävlar mycket och inte höjer sitt hcp i match för att kunna jag priser i andra tävlingar kan det väl vara OK.

Då ”sabbar” man ju bara för sig själv vid sänkningar.

Om man däremot sänker sig för att komma med i tävlingar eller få spela i högre klass. Ej OK.

Men nu gav vi varandra inga puttar eller hål. Vi hålade ut som vanligt.

Jo. För om jag ger dig hålet när du har en putt på 90 cm kvar blir den rejält ”kortare” när den slås.

Men det stora problemet är att en sån match k praktiken tar ännu längre tid än en PB-runda eftersom antalet slag per hål blir ännu fler.

Nu tog det inte längre tid att spela än PB runda då det var väldigt lite leta boll, då banan på flertalet hål har röd/gröna pinnar (Pliktområde) samt slår man out of bounds så slår man en ny boll. Jag hålar alltid ut på PB rundor. Även fast jag inte får något poäng. Det blir ändå justerat brutto när man reggar scoren.

Det blir knappast “som vilken runda som helst”.

Skall vi alltså förstå det som att ni spelar enligt reglerna för matchspel ända fram till dess att någon förlorat hålet eller någon gjort en regelöverträdelse som gör att matchspel skiljer sig från slagtävling eller någon eg skulle vilja skänka en putt men kan inte det i och med att ni skall håla ut och scora eller annt läge där ni inte kan välja att agera enligt matchspelsregler? Sedan övegår ni till slagtävlilngsregler till dess ni båda hålat ut.

Är ni inte väldigt nära “överenskommelse om att åsidosätta regler” då? Jag tvivlar tex på att man får överenskomma om att inte skänka puttar eller skänka hål.

Det finns god anledning att inte håla ut, om man spelar match.

Varför det? Är ju inget som förbjuder att spelarna hålar ut och för sin score som vanligt.

Ytterligare en aspekt på Matchspel vs “vanligt” spel:
Om din motspelare t ex råkar slå bollen långt in i skogen eller ner i dammen framför green så lär - åtminstone jag - spela “safe” fram till green eftersom chansen att ändå vinna hålet är mycket stor, dvs jag spelar runt dammen framför greenen vilket kostar ett slag extra. Så hade jag ju inte spelat i vanlig PB där jag ju vill få så bra score som möjligt på hålet. I matchspel gäller att vinna hålet och då är scoren på hålet inte relevant.

Så tänker inte jag. Jag spelar match som jag spelar PB/slagtävling.
Vad har spela safe med matchspel att göra? Den strategin används vidd pb/slagtävling också.
För mig är det relevant att få en fullständig score. Även om jag förlorar eller vinner hålet.

Va ??? Då är det ju inte matchspel ni spelar!

Orka tramsa om matchspel med folk som faktiskt inte spelar matchspel…
Förutom direkta regelskillnader så innebär ju dessa skillnader också, potentiellt sett, ganska stora skillnader i hur man rimligen väljer att spela ett visst hål.

2 gillningar

Ja, för jag vill ha fullständig statistik över rundorna. Lite svårt när man plockar upp och bara skriver 1Up osv.

Tror det bryter lite mot grundtanken men du får självklart göra som du vill. Dock ska du inte komma och säga att alla resonerar som du för det gör de inte.

1 gillning

Det bryter mot grundtanken med matchspel och det är troligen inte riktigt hur TL tänker sig att de anmälda spelarna skall spela.
Men om man inte bryter mot någon regel (ref överenskommelse om att inte skänka puttar) och om man dessutom, potentiellt, spelar sämre än man annars kunde gjort, så kan man ju ha sin statistik och tycka det är bättre än att kanske lira final i matchstegen. :wink:

Tråden kanske borde delas till “Tror du att du spelar match?”

2 gillningar

Dock ska du inte komma och säga att alla resonerar som du för det gör de inte

Nu har jag inte påstått det. Utan påpekade att vi spelare kom överens om det innan spel.
Alla får göra precis som dom vill.

Man får dock inte överenskomma om att åsidosätta regler.

2 gillningar