Ja, det är ju dags att boka in i kalendern när man skall titta på TV-golf nästa gång.
Bra. Så blir det enklare att ta en tupplur.
Kul! Några av mina bästa TV-sportsminnen kommer ifrån Masters. Tiger 2019 såklart, men även Garcia vs Rose 2017.
FF den helgen, 100% golf.
Svårare än någonsin att hitta vinnare, Scheff har inte fått ordning på puttningen.
Har försökt hitta nån info om det gjorts någon signifikant ändring av hål, men det verkar inte så. Det senaste stora var väl den nya teen på 13:e?
Skall inte köra min Cicero(Praetereo censeo Cartaginem esse delendam) om 17 och 18, men jag tycker faktiskt inte att jag kan se nåt svagt hår förutom i det hörnet. Man får acceptera 14:e, långparfyradärallagörpar har sina lovers, och greenen ger rätt spännande inspel. Nej, det är bara 9,17,18 som inte ger relevanta utmaningar för varje slag som det nu är. Förlängningen av 13:e var nödvändig. Annars är det väl inget hål som lider av att spelarna slår längre än för 10 år sen?
Får se nu… mina bästa, där jag i nån mening kollade live
Vem var det som skickade mig CD:n från 2005 nu igen? Nick Corey? Immelman HIO på 16:e och bollen efter Tigers Nike-chip. Publiken var helt i extas. DiMarco hade en chip som slog i flaggan för vinst men droppade inte.
Osthusets alba på andra, som rullade, och rullade, come to papa… Hoppades som sjutton på att han skulle spöa Bubba men…
Spieth i drickat på 13:e x 2 och hans glada min då han hjälpte Willett med kavajen. Gillade inte Spieth då.
C’mon Aussie förstås.
Tidiga minnen av den här långputten från Faldo då han spöade Norman men de är lite suddiga.
Men man får säga att Tigers sista seger, hans enorma glädje på 18:e nog toppar allt. Sen dess har söndagarna varit rätt meh. Kan nån komma på nåt riktigt upphetsande det här decenniet? Minns inte ett jävla slag från förra året.
Sanslös story, den borde han vara ganska ensam om.
Greg Chalmers är jäkligt rolig för övrigt, brukar lyssna på en pod som heter “hack it out golf” med honom, Mark Crossfield och Lou Stagner från Arccos.
På lördagar har de något som heter Saturday morning stat där Lou har tagit fram någon statistik från Arccos databas som Greg och Marc får gissa på.
Nu senast handlade det om sannolikheten att 3-putta från 10 feet för spelare med scratch, 10 hcp samt 20 hcp. Efteråt diskuterar de även svaren, klart roligare och intressantare att lyssna på än vad man först kan tro.
Från Shackelford
Since Last Year
Architectural Changes Since Last Time: Re-grassed greens at the first, 15th and 16th, and maybe one other TBD. Players will need to take this added firmness into account (though no place on the planet manages to minimize new green firmness like ANGC). The 16th was not slated for re-grassing but damage from the remnants of Helene required new sod.
15th undergoing work in late May, 2024 (Eureka Earth)
Tree loss: Significant, particularly in a stretch from the 6th tee toward the first fairway. “The loss of a few trees is definitely noticeable,” said Rory McIlroy . “It might make it a little more susceptible to whatever breeze is blowing,” said Ben Crenshaw.
Notable trees gone: Two behind the 11th green, one behind the 15th, tall pines at the third hole, and several around the backdrop to Amen Corner.
New Super: Purdue graduate Brent Seyer takes over for Brad Owen who spent 27 years in the lead role. Seyer has been with the club for 15 years.
Den bilden ger mig fortfarande gåshud
Japaner kan det där. Sonen planerar nästa japanresa så fort han kommer hem, säger att det är exotiskt men allt funkar bättre än i Sverige. Särskilt om man kan lite japanska och allt respektfullt. Får fan lust att åka dit.
Tigers berömda Nike-chip på 16:e. Där borde han ha fått pliktslag, han förberedde sig extremt lång tid. Jag hade en arbetskamrat i publiken, han sa att det tog ungefär 5 minuter för Tiger från det att han var framme vid bollen och det var hans tur att slå tills att han slog sitt berömda slag.
Såvitt jag vet finns inte hela sekvensen av förberedelsetid på någon existerande filmsekvens.
2005 då detta skedde hade min aversion mot Tiger börjat då han i möjligt vinstläge börjat dra ut på förberedelsetiden mycket för närspelet utan åtgärd från tävlingsledningen. Tiger var straffimmun.
Vi får hoppas att det är slut på detta daltande.
Där pratar vi produktplacering
Japp, dock var det en rätt usel boll jämfört med konkurrenterna.
Egendomligt att Tiger överhuvudtaget spelade med bollen, men det var väl en fråga om 9-siffrigt dollarbelopp kan man tänka sig.
Några år senare fanns det inga toppspelare som spelade Nike och amatörerna var inte intresserade av en halvtaskig boll till premiumpris och det var rätt självklart att de la ned bolltillverkningen. Övriga golfutrustning var väl OK men gissningsvis för små marginaler för Nike som ju tjänar grova pengar på billiga kläder till höga priser.

Nike som ju tjänar grova pengar på billiga kläder till höga priser.
Gjorde väl iaf till fram igår?
Härligt att Langer fick en inbjudan att spela trots att han är överårig enligt nuvarande Masters-norm. Han pajade ju hälsenan förra året när han skulle säga tack och hej till Masters-publiken.
Det var lite väntat att han skulle få en inbjudan.
Nja, stämmer inte när det gäller bollen. Nke har aldrig gjort egna bollar. Dom kom från Bridgestone. Rock Ishii var den som ledde utvecklingen (The Man Behind Nike Golf's Transformational Golf Balls - Rock Ishii, OGA Member - Pacific Northwest Golf Association). En stor anledning till Tigers 4 majors i rad var att Bridgestone tog fram en boll som inte var lindad utan flög betydligt bättre än dåtidens Titleist Professional Balata.
Tiger var med i utprovningarna och bestämde sig att spela den i Tyskland (Deutsche Bank - SAP Open TPC of Europe). En rep fick åka från Japan med bollarna då Tiger bestämde sig sent.
Under 2000 var det den enda multipiece bollen i spel. Hösten 2000 kom Titleist med ProV1 och sen dess är dden industristandard.
I början var Nike = Bridgestone.
Ett tag därefter började väl Nike med egen produktion ?