Läget i Golfsverige – konkurser, nysatsningar, etc

Sannolikt sista spiken i kistan för Lagan Resort (gissar jag att det är):

Synd, hoppet stod ju från början till att det skulle gå så långt att en bana framträdde. Efter det hade de säkert konkat ändå men då hade det funnits något att driva vidare.

Grundmallen var ju likt woodlands i Örkelljunga som dragit upp en gammal bana ur slummen. De byggde, med danska marknaden som kund, en massa fastigheter runt om banan. I Traryd var nog inte banan och golfen den största motivationen för intressenterna… men ändå.

Egon

Vad hette Woodlands före omstarten? Gissar på Eket :slight_smile:

Det var före min tid som golfare men Örkelljunga GK tror jag. Möjligen konkade de mer än en gång före de blev woodlands.

Egon

1 gillning

Borås GK satsar

Borås GK och Henrik Stenson Golf design jobbar vidare och nu har en masterplan kommit fram.
Deras förhoppning är byggstart 2024-2025. Arbetet med detaljplan från kommun är igång och man kommer sälja mark för att finansiera. Man har sållat ner till 2 potentiella samarbetspartners.

2 gillningar

Gött att se att dom inte viker ner sig map Stenson. Banan behöver helt klart fixas.

1 gillning

Ja banorna behöver helt klart fixas till, speciellt den södra. Men framför allt klubbhus, resturangen och miljön runt det.
Sen att rangen flyttas upp till klubbhus är ett lyft enligt mig. Bökigt när den ligger så avsides som den gör nu.

1 gillning

Tycker det är skönt när rangen ligger på bilavstånd.

2 gillningar

Klubben behåller samma årsavgift 23 som 22, helt ok.

Ale gk, erbjuder 25% av på årsavgiften för nya medlemmar, gäller 1:a året.
Undrar hur stor medlems flykten blev efter all strul?

Vad för strul?

“Sparkad” pro/klubbchef pga anledning, misstroende omröstning mot styrelsen, dubbla styrelser, felaktig omröstning om vilken styrelse som ska styra.
Troligtvis förvann flera medlemmar från klubben som höll på den förlorande parten.

Ljunghusen har nyligen haft en omröstning bland sina medlemmar huruvida en omfattande ombyggnation eller inte ska ske så småningom. Motiveringar till att bygga om är bland annat att få en bättre range (ett tag har det bland annat varit förbud att slå klubbor längre än 160 meter, då man når fairways på hål 19 och 28 då) som ligger närmare klubbhuset, att motverka kommande vattenhöjningar som “äter” av banan och sist men inte minst att skapa fler roliga golfhål.

Man har tagit in en konsult Philip Spogard som lämnat ett förslag. Jag tycker han hade en väldigt bra input: Ljunghusen har enormt många “good but not great” golfhål. Dvs banan överlag är en mycket trevlig bana, men har få exceptionella hål. Ni vet såna där hål som man kommer ihåg långt efteråt. Det är väl egentligen kanske bara avslutningen, hål 17 & 18, som sticker ut på det viset.

Här kan den intresserade läsa mer:

Tyvärr röstade medlemmarna emot Spogards förslag. Galenskap i min värld, då ombyggnation kommer behöva ske förr eller senare oavsett.

1 gillning

Åh, fn. Såg hans masterplan och tyckte det var klockrent.

/Edit: och då är jag ändå av Saltins skola där jag inte har något emot förändringar så länge allt är som det alltid har varit.

Det är alltid jobbigt det här med input utifrån. Mixa det med ”kul” och/eller ”exceptionellt” och många tappar helt förmågan att tänka klart.

Nu tillhör jag inte det allra äldsta gardet (än) men någonstans borde man inse att alla panchisar skulle fråntas rösträtten ang. såna här saker.

Egon

Hur kan så många golfklubbar skippa avgiftshöjningar? Brfer höjer hyrorna i hela landet med 10-15 procentenheter, samma verkar gälla allting som är kopplat till verksamheter där det finns lån. I en lågkonjunktur kan man nog även förvänta sig att greenfee och tävlingsintäkterna kommer sjunka .

Skulle kunna bli rena blodbadet nästa år.

Kanske lika bra det, Darwin men på golfklubbar typ.

2 gillningar

Jag tror - eller är ganska säker på - att de flesta klubbar nog skulle behöva höja årsavgifterna med kanske uppåt 10-15 %, men samtidigt är man rädd för att det kan bli droppen för många medlemmar när många andra kostnader ökar kraftigt som gör att man prioriterar bort golfen helt eller istället går med i någon billig distansklubb.
Om risken finns att tappa kanske 20 % av medlemmarna om man höjer med t ex 10 % så blir ju en höjning kontraproduktiv där medlemsintäkterna blir mindre än om man håller avgifterna oförändrade. Kostnaderna för att driva och sköta banan/klubben finns ju kvar även om medlemsantalet krymper.
Istället blir det att försöka minska på kostnaderna, t ex anställd personal.
Men vi får väl se…

/ TT

Kings kvar ett år till. Minst.

https://www.golfbranschen.se/kungsangen-kings-blir-kvar-atminstone-nasta-sasong-ocksa/?utm_source=mailpoet&utm_medium=email&utm_campaign=veckans-nyheter-fran-golfbranschen-se-31-januari_54

1 gillning

Men tänk om man skulle höja 25% så att 25% av medlemmarna försvann? Det vore inte fel.

1 gillning