Kom att tänka på det här med att det helt plötsligt ska vara en massa olika former av medlemsskap på golfklubbar.
Först tänkte man att det är ju smart… men sen Not!
Folk är tydligen bara snåla och vill bara betala för nyttjandet som de egentligen inte kan förboka årsvis. Klippkort är väl nästa medlemsform. Vart ska det sluta?
Alltså, det handlar ju inte om att gnida ur mer pengar för ”banägaren” utan det handlar om att folk vill ha kakan tillgänglig och bara betala för de tuggor de tar. De kräver (i liknelsen kaka) färska saker i oändlig tillgång men förbinder sig inte att betala förrän de känner för det.
Kom att tänka på det här iom tjuvspel. I min värld var det enkelt kontrollerat men nu är det ju vardags, kvälls, Max 2ggr/vecka och sån skit i var och varannan klubb.
Fjånterier!
Vi har alla olika förutsättningar. Vissa har oändligt med tid att spela golf på och går 100+ rundor per år. Andra är nöjda om de får ihop 10 rundor.
Varför ska då den som går <10 rundor betala lika mycket som den som går >100?
Det möjliggör ju fler medlemmar också. Har du en stor mängd medlemmar som inte får spela obegränsat så kan du ta in fler än du annars kan.
Jag har själv valt ett begränsat medlemskap nu första året. För 5 195:- får jag en greenfee-pott på 8 000:- att spela för på våra två 18-hålare samt fritt spel på de två 9-håls banorna. Greenfeen varierar mellan 400:- och 850:- beroende på tid och veckodag så mellan 9-20 rundor beroende på när jag väljer att spela. Vill jag spela mer än så får jag viss rabatt på greenfeen.
Obegränsat spel går på ungefär det dubbla och kräver dessutom en spelrätt som garanterar fortsatt medlemskap. Utan spelrätt kan klubben bli “full” och jag får leta nån annanstans att spela. Funderar på att skaffa sån till nästa år om jag tycker det är lika roligt som jag tycker det är nu.
Det är bra med olika former av medlemskap. Vad som ev kan vara knepigt är hur dessa skall utformas så att det upplevs som ungefär ok för de flesta (oavsett deras medlemskategori).
Enklast är att alla betalar greenfee varje runda. De som är medlemmar betalar en liten symbolisk summa för administrationskostnaden och får i gengäld t.ex. en hundralapp lägre greenfee.
Ingen medlemsavgift förutom den “symboliska summan”, greenfee varierar givetvis beroende på vilket upplägg klubben har för den nu. Min hemmabana har 550kr i greenfee, medlemmar betalar då rimligen t.ex. 450 kr i greenfee…
Ett rättvist system.
Personligen föredrar jag dock ett system med många olika medlemskategorier, ovanstående var bara ett system som blir väldigt enkelt, ska du spela en runda så betalar du greenfee, punkt slut.
Jo så är det, det bästa är många olika medlemskategorier så att alla kan välja en som passar dem utan att behöva fundera på om det är värt att bli medlem eller inte.
Givetvis ser situationen olika ut på olika håll i landet, i klubbar där det är kö kan man resonera annorlunda än i en glesbygdsbana i Norrland där varje medlem behövs och ingen skall få smita iväg till andra klubbar bara för att det inte finns lämplig medlemskategori till rimligt pris.
Allt är och kan inte vara rättvist
För 2 veckor sedan spelade jag med en kille som i fjol gick 260 rundor…
Det hade blivit dyrt…då han även är medlem i en av de dyrare klubbarna
Men som StoraNorrland skrev, det räcker inte med enkelhet.
Du verkar för ovanlighetens skull vara för ett socialdemokratiskt system där någon annan (de som spelar lite) betalar en stor del av ditt golfande på hemmabanan.
Lämpligen bestämmer varje klubb hur de vill ha det, rika klubbar med kö klarar av sin tillvaro med bara en medlemskategori, det gör inte en liten glesbygdsbana.
Det viktiga är att man inte försöker ha ett system som är “rättvist” över alla olika former av medlemskap.
De former som klubben ev har bör utformas så att det bäst gynnar klubben. Det innebär sannolikt att de som spelar få ronder får betala klart mer per rond än de som “bor på banan”.