Julöl

Som traditionen påbjuder inhandlas det lite olika julöl under färden till julbordet, den subjektiva “vinnaren” kommer att avnjutas till julmaten.
Började med att köpa in 3 olika julöl och efter att avnjutit den första så känns det bortkastat att öppna de två andra.

Rätt mycket alkohol vilket brukar “döljas” med mer sötma, dock inte i detta fall. Bra skum, julöls doft.
På flaskan står det…
Christmas cake aromas…hur smakar julkaka i UK, eller kanske mer precist julkaka från Suffolk.

1 gillning

Jag har lite svårt för Julöl. Gillar öl i allmänhet, men julöl blir generellt en besvikelse.

2 gillningar

Äter inte så mkt trad julmat/julbord förutom :pig: så jag brukar hoppa över julöl.

Vadå, gillar du inte när dom tar slasken, fyller med glöggkryddor och säljer din beska fina öl som sötsliskig, avslagen julbrygd för dubbla pengarna? Märkligt.

2 gillningar

Därav min “tradition”.

Vi kör “lite” julmat under en begränsad period, att mumsa julmat i veckor går bort.

Bra skum, ljusare färg, såg lovande ut men smaken passade mig illa. För söt, det söta kvävde eventuella smaksensationer…
Ger den **eagles

1 gillning

Ingen julöl men ändå finnes julkänsla i ölet.
Bra skum, uppskattar dofterna, smaken mindre söt än förväntad, mäktig/tung, en smak av att en öl är gott nog.
Ger den *** eagles

Mellerud julöl.
Vattnig, en smak som dominerade.
Ger den * eagles.
Som referens på botten nivå har vi Mariestads julöl, smakat en gång vilket var en gång för mycket. Typ inga eagles.

Såååå smooth, bra skum, första “sippen” …denna gillar jag. Tror att den för de flesta är enkel att uppskatta. En del “sippar” senare så inser jag att jag gillar den men…kanske aningens för enkelriktad i smaken.
Eagles ****.

Bästa på evigheter var madamens betyg.
Kanske ska tillägga att madamen ändast uppskattar Guiness Stout o dyl mörka kraftfulla öl.
Mitt betyg ***eagles.

Opigårdens winter ale får **eagles.

Dessa 2 kvar att prova innan återgång till kneget.
Burken,gissar på att den smakar urk ,12% öl är inte öl utan ölgrogg…
Vintage Ale, har höga förväntningar…

Fillers Vintage Ale…inte min typ av öl. Bra smak bör förnimma om typ dofta gott, lite topp,mitten bas där basen är det sista som visar sig .
Det sista Vintage Ale visade var en smak av alkohol. Något jag inte på något vis uppskattar.
Eagles *

Baptist Imperial Stout. Provsmakade och hällde ut den…
Eagles …inga

Bekväm i år, handlat in säkra kort…Stor övervikt för engelska “julöl”
1:an ingen julöl, stout med chokladsmak ,tung,passar tung fet mat.
2:an även denna en stout a la “julöl”, tung, skum som förvinner relativt snabbt.
3+4 säkra kort från förra året.
5:an har ej provsmakats än.

Hur var smaken på lump of coal?

Får återkomma när smaklökarna har återhämtat sig från någon förkylning som ligger och spökar.
Litar inte på mitt första testing tillfälle…

Lump of coal, fortfarande tveksam till vad både näsa o gom förnimmer vid provsmakning. Svag doft av något, smakar lite mer än den doftar. Otroligt svårt att få kläm på lump of coal, smak av avslagen öl med något?, dock inte som någon blaskig lager snarare mörkt avslagen öl vilket i sig är klart bättre, men …får ingen kläm på lump of coal.
Misstänker att mina smak o doft lökar är inte på topp för tillfället dock…
Ger den ** Eagles.