Går det över huvud taget ge julgåvor på företag som uppskattas? Det är ett skattetekniskt tak på 500kr om man inte vill förmånsbeskattas (och vem vill betala för en gåva?).
Är det inte bättre då att få det i friskvårdsbidrag exempelvis så man kan välja själv?
Jag personligen hade iallafall mycket hellre fått ytterligare 500:- i friskvårdsbidrag jämfört med nån julgåva.
Nu är vi kopplade till Benify så jag har ändå ett rätt stort utbud av julklappar att välja mellan men jag hittar ändå ingenting som jag riktigt känner att jag har någon nytta av.
Vi brukar få välja av massa olika saker. Förra året tog ett underställ som jag faktiskt använt.
I år skulle mitt företag skänka pengar till SOS barnbyar i Ukraina.
Friskvårdsbidraget är ju maxat som sådant. Femhundringen får du isf ge som presentkort. Ett till mig relativt närstående företag ger presentkort på ICA. Max värde och går alltid åt.
/Edit: Tänk på att det inte finns någon moms att dra av på ett sånt presentkort.
Min anställde får en bonus baserat på företagets resultat. Men det är en gratifikation och beskattas som lön, dvs sociala avgifter för mig och skatt för honom. Det är upp till honom när han vill ta ledigt (och det är han på fredagarna två veckor framöver).
Det var mer bara att jag alltid reflekterar över att folk är missnöjda med sina julklappar höger och vänster. Oftsat lågavlönade.
Vi brukar få ett presentkort på några hundralappar. Bra, tycker jag. Mycket bättre än nån tramsig pryl.
I år hoppas jag ftg ger rubbet till Ukraina. Jag vet inte hur många från kontoret där som gått åt i kriget men det är ett antal…
Du har nog missat ngt mht (2), tror jag.
Det är AG som visar sin uppskattning mha en liten julgåva. En sorts gratifikation alltså. Inte en bestickning.
(1) håller jag nog med om, egentligen.
Det läggs på den vanliga lönen och skattas därefter, men justeras ju på deklarationen.om jag inte missförstått något. Typisk avundsjuk kommentar annars.