Jag har en rond bokad på Ringenäs mitt i veckan till det facila priset av 895 riksdaler. Under semestern ska hook bevistas.. 650:-. och sen även Skinnarebo… 395:-.
Jag fattar varför/att prisbilden kan variera, men ändå.
Egon
Jag har en rond bokad på Ringenäs mitt i veckan till det facila priset av 895 riksdaler. Under semestern ska hook bevistas.. 650:-. och sen även Skinnarebo… 395:-.
Jag fattar varför/att prisbilden kan variera, men ändå.
Egon
Hur menar du? Att priserna varierar mycket mellan olika banor? Eller att en del är dyra?
Att en del ör omotiverat dyra i fh. till upplevelse, skick etc.
Jag är inte dum så jag fattar ”tillgång vs efterfrågan” men… 895:- för Ringenäs är en stöld. 395:- för Skinnarebo är ett fynd.
Egon
Dyrt i förhållande till upplevelsen är möjligen en skapligt vanlig grej. Sedan prissätts det ju inte efter den mallen. Vi får rösta med plånboken, helt enkelt. Andra metoder saknas.
Kollar lite:
Ringenäs verkar fokusera på golfpaket-gäster.
Jag tycker att:
för 2095kr
verkar billigt.
Det är billigt.
Golfpaket på Tylösand med spel på Södra kostade cirka sex kkr för två personer.
GF, övernattning, frukost, trerättersmiddag, spa.
Haverdal drygt fyra kkr för samma upplägg.
Tycker Ringenäs är överskattad. Men bra boende och man kan ha trevligt där.
Lagan vil casha in 600 spänn för en senior, ringenäs 800kr.
Jag hade delat både på hälften för att få ett ärligt pris.
Men det finns folk som gillar golf i Sverige.
Vad menas med ett “ärligt pris”?
Nåt jag hade betalat för att spela utan rabatter.
Skickmässigt inte ens hälften i Lagan.. 200 kanske.
Layoutmässigt är Ringenäs en ren katastrof men jävligt kul. 895:- var nog prime time, men ändå. Det råder hybris i golfhuvudstaden och de ska ha att de faktiskt utnyttjar sin situation till fullo.
Egon
Lägger man på en 3-4 hundra på svenska greenfees börjar det närma sig priserna i sydeuropa. Det har varit alledeles för billigt med golf i Sverige, nu börjar det likna något.
Det pris man får betala är det som räknas.
Om det är lika för alla och aldrig rabatterat eller om det är med diverse rabatter är inte såå intressant.
Visst vore det mer rättframt med samma-för-alla men i slutändan är det ju faktisk kostnad som är det som räknas.
Las Colinas och La Finca, i .
GF 160+ € i år.
Tror det var 130€ 2024
Kan ha varit ytterligare ngn 10€ billigare 2023.
Det går inte att jämföra. I andra länder är golf fortfarande en snobbsport. I Sverige spelar väl typ 6% av befolkningen golf. I Tyskland är det 1%.
Jag fattar inte det där med att det skulle vara för billigt med greenfee. Jag tycker det är fruktansvärt dyrt.
Kör man Tesla och har BMW som andrabil är det inte tillåtet att tycka att något som kostar “kaffepengar” är dyrt
Min fru räknar oftast PPA (pris per användning) när det gäller kläder och andra prylar.
Räknar jag på samma sätt i golfen, pris per slag, är golf riktigt billigt för mig
Rätt horribelt egentligen. Tusenlappar i vissa fall för att gå omkring på gräsmatta och leka med en boll i några timmar.
Det är mycket som är horribelt. Betala för opera. Betala för konstmuseum. Betala för att titta på fotboll.
Gemensam nämnare: Jag betalar vad jag vill, eller vad jag tycker jag har råd, för det som intresserar mig.
Det som möjligen är mer horribelt: Betala många tusenlappar för att laga ett hål i en tand. Vem fan vill det, egentligen?? Och där har jag inte mycket till val…
Det finns ju olika sätt att se på en tusenlapp.
Fyra timma på gräset tillsammas med polare.
Ett par timmar på restaurang och äta gott och sänka en pava rött: Minst lika dyrt.
Några drinkar på krogen i glada vänners lag.
En dagkort i ett liftsystem.
…
Det betyder inte att jag betalar 1000:- utan att blinka men där finns jämförelser att göra.