Idag

I moderna driver och och fairwaywoods har de stora tillverkarna sin egen unika och justerbara (loft/lie) adapter mellan klubbhuvud och shaft. Om man som i det här fallet har en Titleist driver men skaftet kommer från t.ex. en Callaway driver får man byta adapter för att skaftet skall passa. Adaptern är limmad på skaftet med 2K epoxi och lossnar med hjälp av värme, den kan sedan dras loss med en speciell avdragare.

1 gillning

Behöver man alltså en avdragare? Skaft på järnklubbor lossar man ju genom att bara värma och dra bort klubbhuvudet med handkraft. Funkar inte det på adapters?

Som jag förstått det så är problemet med grafiskaft att man måste dra av klubbhuvud/adapter rakt då man riskerar att skada skaftet om man börjar vrida fram och tillbaka.
När det gäller stålskaft kan du värma och sedan vrida huvudet fram och tillbaka samtidigt som du drar utan risk att skaftet tar någon skada.

1 gillning

Sen är väl adaptern av plast, och börjar man joxa med den för mkt kan nog även den spricka antar jag?

Minsta lilla vridning vid demontering av adaptern kan splittra ett grafitskaft, måste dras av spikrakt.

Adaptern tål rätt mycket värme. Ferrulen är av mjukare plast och kan inte återanvändas om man använder avdragare.

1 gillning

”Aluminium” i adaptern…

Annars så funkar bänd-metoden hjälpligt. Fäst skaftet i skruvstycket mha min. en gummislang och spjärna med en skiftnyckel mot skruvstyckets sida så att käftarna trycker ut adaptern.

Fy fan….
Så enkelt det är att göra men svårt att beskriva.
Äh… köp en avdragare. :pensive:

Egon

1 gillning

Eller överlåt jobbet åt de som har grejerna, och kunskapen. Kostnaden är ringa.

…kom mailet från klubben. PGA Sweden National byter namn 1 juli till The National…

2 gillningar

Fick dom inte heta Augusta?

Hörde lite prat om det häromdagen… har de kommit med någon officiell förklaring?

“Bara golfklubb” lät inte lika bra.

1 gillning

PGA har hoppat av.

Samma förklaring som jag fick höra för någon dag sedan.

Låter väl som att dom tröttnat på padelidioterna.
att man konstant gjort förlust i bolaget (ungefärligt belopp som vad en mindre golfklubb har i årsomsättning) lär väl inte hjälpt heller.

Gissar att bara golf ville ha ägartillskott för att bygga en swimming pool och hoppborg och att pgas medlemmar ifrågasatte.

”Fina” anläggningar behöver ha mycket i bagaget för att lyckas fullt ut. Bra och välskötta banor, stort upptagningsområde och/eller liten konkurrens.

En bra bana och bra träningsmöjligheter räcker inte när konkurrensen finns i närområdet.

Jag kan ta ett ex. från mörka Småland. Växjö GK. Absolut den mest hypade banan med fint klientel.
Den har ingen större konkurrens, stort upptagningsområde och lever gott trots att den inte i sin vildaste fantasi går att jämföra med en sydligare bana i normalskick.

Egon

Nä, det ligger nog mer i linje med för dålig kvalitet på banorna, bland annat.

Eller som en bekant sade, ”det växer mer gräs i bunkrarna än på greenerna”.

Dessutom har PGA fått stoppa in mycket pengar i verksamheten.

Oj oj oj, många “kändisar” här, kul att några håller igång forumet.

2 gillningar

Avdragaren.

1 gillning