Tja och i Nigeria behöver dom nog inte vänta på värmen…
Då var bonusen …+ Lite till…
7 packet golfbollar.
Regnjacka…ska ju till Belek .
Vindjacka
Vinterhandskar, kan bli kallt i Belek…
Jack and Jones 2 par slim fit byxor
Kortbyxor
Ett skärp
Strumpor
Fillingar
1 glass självklart Salmiakki
Typiskt att den där jävla glassen skall göra att man knäcker budgeten…
Vaknade jag vid tretiden med hela min SQL-inlämningsuppgift klar i huvudet och efter en stunds försök att somna om tog jag i stället upp mobilen, skrev ned strukturen och mailade till mig själv med rubriken SQL Epiphany.
Så pass mycket SQL har jag lärt mig att jag fattar den… Har bara använt sql väldigt sparsamt, har inte programmerat mycket genom åren. Men jobbade ett kort tag med kortbetalningar. Hade i uppgift bla. att provtrycka med lite hackerverktyg. Det var då vääldigt lätt att hitta många svenska butiker och liknande som inte skulle klarat den ovan. Men det var några år sen.
Har skrivit två forumsystem likt eaglegolf så plockat upp tillräckligt för att fatta att det är korkad ide att skriva ett själv. Men på den tiden (2000) fanns bara phpbb (gamla everythinggolf körde det) och det täckte inte mina behov.
Idag läser jag historien om när Alexandra Pascalidou anlitat en hantverkare för omfattande renoveringar av en östermalmslägenhet.
Inga papper har tydligen skrivits och en rättslig tvist har pågått.
Hur korkad kan man vara när det gäller ett jobb i +miljonklassen, både hantverkaren och Alexandra får ses som extremt korkade som inte skrivit några papper.
Nu vann Alexandra i rätten, förmodligen tack vare att hon hade råd med en kändisadvokat (Thomas Bodström)
Hatar henne sen hon pratade över Björks framträdande i Grekland-OS invigningsceremoni trots pikar från programledarkollegan.
Man borde känt det på sig
Sossemaffian. Hantverkaren gick i konkurs. Men vem bryr sig, privata företag borde inte få finnas…
Hoppas bara att det inte är en sån hantverkare som konkar sitt företag och går vidare med ett nytt för att slippa ansvar, krav och skulder, finns en del av dessa också.
Om bolaget försätts i konkurs, och när konkursen genomförts, och om företagaren inte får näringsförbud? Då är det väl fritt att starta nytt ftg, om han så vill/kan/orkar och om han får finansiering?
EDIT: Försätts i konkurs pga sådant man kan kalla “ok anledning”.
Har man en “idiotkund” som vägrar betala för uppenbart utfört arbete spelar det ingen roll om man inte har papper på det och ett godkänt avtal.
Man lär sig känna på sig lite vilken typ av person detta är (tror jag). Dom gångerna det hänt i min närhet har det varit personer som är extremt petiga. Dom går liksom in på en detaljnivå ingen annan går in i. Typ klagar på en bänkskiva där en liten repa syns i ett visst ljus i en viss vinkel trots att det efter 2 dagars användning är knivmärken i hela skivan… Det brukar också finnas en bakomliggande känsla av att personen kanske inte borde ha råd med den typen av flådigheter man efterfrågar.
Som väl är har jag fått betalt, men hantverkarkollegor har hamnat i bekymmer. Oftast är det exrtakostnader som inte står på kontrakt som saknas avtal på trots att kund godkänt det verbalt. Nu tror jag dom lärt sig för helt plötsligt börjar dom efterfråga mina “ätor”.
I rätten har man inte mycket att hämta som hantverkare. Och om man vinner så kan du ge dig fan på att det hamnar hos kronofogden ändå mot nån sate som tjänar a-kassa och kan betala 5kr till dig per månad resten av ditt liv. Ja, det har hänt.
Funkar bara i storstäderna. Men, ja, det var ju det det gällde i det här fallet.
Jag syftar på företagare som satt i system att lägga ned företag och starta nytt, alltså i princip ett bedrägeriupplägg. Har funnits en hel del husbyggare som jobbar så. De har då kommit undan med delar av betalningen utan att slutföra sitt åtagande eller ta ansvar för fel som uppkommit.
Samtidigt har man ju hört talas om lidingöavdraget… sista 10% betalar man inte för man vet att det kostar mer för hantverkaren att dra det i rätten…
Bullshit goes both ways
Sådant är givetvis ett elände och borde beivras.
Som köpare av “stora” saker (typ husbygge) så borde man väl ordna kontraktet så att det inte utgår någon betalning alls innan man nått kontollpunkterna A, sedan B, sedan C, och till slut när allt är godkänt så betalas resterande belopp, som bör vara en stor procentuell andel av totalen, ut.
Eller?
Precis som du säger är det, det finns en betalningsplan.
Däremot är det inte så att folk köper ett kataloghus och så är det bra med det i mina fall. Utan man vill flytta väggar, ha nischer i toaletter, vill ha andra fönster, annat golv etc etc. Flexibiliteten är vårat varumärke i dom hus vi bygger så det blir ju såklart vissa extrakostnader när man bygger på det sättet eftersom vi inte kan utgå från det dyraste alternativet och ge rabatt när man väljer något billigare.
Sjävlklart försöker vi reglera det mesta i kontraktet men det går knappast ta höjd för alla alternativ man kan framkalla.