Idag

Det låter riktigt trevligt! Får jag bara ordning på svingen så kanske jag dyker upp på Lundsbrunn! Har gott hopp för tillfället men det är fortfarande early days.

Ja fast nu vill jag helst spela själv tills jag återfått något slags självförtroende. :laughing: Den “nya svingen” med fokus på tempo och provsving med en arm har dock gett bra resultat så här långt så jag har gott hopp!

Har en inbjudan till Araslöv från en med plushcp som jag var nära att köpa en begagnad driver av också. :smiley: Är den banan bra? Kommer nog tillbringa drygt en vecka i Yngsjö i år också trots allt.

“Sommargrannen” där nere spelar också. Och hans svärson som är där ibland. Han börjar dock närma sig 80 och varvar ner på Degeberga-Widtsköfle som jag förstått är en lite enklare bana.

Araslöv är bra. Norra är same old och fin, södra banan nyrenoverad och behöver växa till sig lite men annars trevlig.

Bara hör av dig om du vill spela Kristianstad (eller vad som helst) det är min hemmabana och jag har semester nu.

Tack för erbjudandet! Mycket möjligt att jag gör det. Vore jättetrevligt att äntligen få spela i Åhus. Har bara gått med hunden på Sånnarna som ligger precis bredvid banan men då kändes det där med golf väldigt avlägset, vilket det gjort i så många år.

Det blir sent v30 och v31 som jag är där nere så det är inte aktuellt än på några veckor. Planen är att först åka på nån slags bilsemester ner mot Europa först. Sen lämnar jag barnen och exfru i Yngsjö där hennes föräldrar redan är och åker hem till Uppsala och golfar intensivt i typ en vecka innan jag tar med mig klubborna med mig ner och är där en dryg vecka innan vi åker hem allihop.

För en som inte var varken född eller påtänkt när det här spelades in 1964 så var det här en sjukt mäktig scen. Sean Connery som James Bond mot Goldfinger:

“Golf is not yet the national game of Korea”
Om han bara visste hur det skulle bli…

1 gillning

Tänkte samma sak :smile:

Oddjob en av mina absoluta favoriter bland filmkaraktärer, ger nog en viss osäkerhetskänsla hos motståndaren i matchspel med Oddjob som caddie.

För alla andra men inte för 007.

Sean Connery var väl medlem på Pine Valley? Det var i samband med den scenen han fick lära sig golf och blev biten. Älskade tydligen att spela Stoke Park efter det.

Han sa ju “not yet”… ganska insiktsfullt.

Om tio år, vilket är det nya, stora golflandet?

Jag blev förvånad att Matthieu Pavon var den första franska spelaren att vinna på PGA-touren. Med det sagt tror jag kanske inte att Frankrike är det nya stora golflandet. Men det bör inte vara orimligt att dom skulle kunna skaka fram några fler stora golfspelare på sikt.

Brasilien ?

En kraftigt växande “medelklass” som behöver fritidsaktiviteter.

Ett klimat som lämpar sig för golfbanor.

Har jag återupptäckt forumets utmärkta funktion för att tysta trådar man inte är intresserad av.

2 gillningar

Jag fascineras dagligen över hur bra allt fungerar så här 2 år senare. Nu är det mycket att tacka @stefan för som driver server och mjukvara på ett bra sätt men även features i discourse som är aldeles utmärkta.

Hade vi bytt tillbaka till phpbb några dagar tror jag folk hade fått spader…

3 gillningar

Mute är en mycket bra funktion.

Det finns lite golfintresse i Frankrike också. En bidragande orsak till min comeback är ett litet B&B i Provence som ligger strax utanför en liten ort som heter Piolenc.

Det heter

Chambres d’hôtes des Îles

https://maps.app.goo.gl/P1in3SbgddSfR41E6

Vi har stannat till där ett par nätter ett par ggr på väg ner till Barcelona-området med bil. Dels för att det ligger längs motorvägen och att det låg på lämpligt avstånd men även för att det är nära vinområdet Châteauneuf-du-Pape så vi besökte några vingårdar och köpte med oss lite “semesterminnen” också.

Det som är roligt är att mannen och de vuxna barnen i familjen är stora golfentusiaster och har en liten egen bana på tomten. Med elbelysning så man kan spela sent på kvällen när det inte är så hett. Första gången vi var där, 2019, så frågade de om vi spelade golf. Ja sa jag, jag har gjort det för länge sen. Men jag är vänsterspelare och har inga klubbor med… Inga problem, han sprang iväg och letade upp vänsterklubbor åt mig och så spelade vi några varv på kvällen sen. Han, jag och hans typ scratch-spelande dotter. Han hade singelhcp själv också vill jag minnas. Hans son, inte hemma, var också väldigt duktig.

När det hade varit Ryder Cup i Frankrike året innan, 2018 alltså, så hade han varit på plats uppe Paris.

Le Petit Golf de Piolenc

https://maps.app.goo.gl/b5Wt1iPi9xcP8kcH8

Det är också väldigt mysigt och personligt. Kvinnan i familjen sköter mycket kring rummen och servar gästerna med frukost osv. Plockar solmogna fikon från träden osv. Det finns även ett jättefint poolområde i mindre format där man oftast är helt ensam. När vi har varit där så har det varit uppåt 40 grader varmt så…

Vi trivdes så bra att vi åkte tillbaka 2022. Direkt när han såg mig så sprang han iväg och hämtade klubborna. Spelade 3 varv vill jag minnas. Sent sent på natten. Som golfupplevelse är det inget märkvärdigt. Pitch & putt. Konstgjorda greener som funkar helt ok. Men som semesterminne är det något jag kommer komma ihåg för alltid.

Det enda som är lite jobbigt är att de är usla på engelska och det är lite klurigt att kommunicera.

Apropå bilresor och golf så har vi även stannat och laddat bilen (Tesla Supercharger) på

PGA Catalunya

https://maps.app.goo.gl/w5bSPs3LNgWRFPBi6

Sinnessjukt fint ställe. Raka motsatsen till Le Petit Golf de Piolenc. Men det triggade nog tankarna på golf för mig också. Gick och kollade lite på banan och det var ju helt makalöst. Har lovat min son att vi ska spela där någon gång. :slight_smile:

2 gillningar

… fick jag min pairing i måndagens scramble.
Motståndares hcp. 42.7, 40.2 och 27.2.
Tyck synd om mig.

Egon

3 gillningar

Det blir väl härligt att höra “bra slag” när du missat greenen med 20 meter.

4 gillningar

Namnen skvallrar om att åldern är närmare döden än pensionen. … tror inte ”bra slag” är något att irritera sig på i första hand. :pensive:

Egon

Kan bli trevligt ändå!

1 gillning

Låter ju som en drömlottning. Ni har fått typ 12 birdies gratis.

Edit: Räcker nog inte om man tänker på slope på höghcp dessutom.

PS: Tips: Ta med en hög bättre begagnade bollar som medspelarna kan få istället för att leta upp sina bortslagna så går rundan snabbare och ni har roligare och du ses som en hyvens grabb :smiley: Hoppas det är någon nybörjare också som slår som en häst sparkar så vinner ni. DS