Ju mindre detaljer ju snyggare generellt sett och om det är detaljer ser gärna jag att dom är kantiga. Mina första taylormade MB va snygga… gillar volvo 740 liksom.
Snygghet är subjektivt för betraktaren, men jag plockade min 7:a ur bagen och höll den bredvid bilden du postade. Låt oss enas om att jag har en annan åsikt vad gäller snygghet.
För egen del tycker jag “rena” klubbor utan för mycket distraktioner är snygga. Tänk bladklubbor eller typ TaylorMade P770/P790.
Vad gäller fula klubbor så är kommer jag att tänka på Cleveland VAS, vilka är i en helt egen kategori.
Ett något modernare och mer mainstream exempel är några år gamla Titleist T300.
Just baksidan är dock sådant där jag kan stå ut med det mesta då jag inte tvingas se den när jag står över bollen så där är det absolut viktigaste hur mycket offset det är, och hur framträdande den är.
Hur en klubba bör se ut fårn spelposition med nästan ingen offset.
Hur en klubba absolut inte ska se ut, om man inte blivit så arg att man slagit den med full kraft in i en stor trädstam 5-6 gånger.
Jag fick ett snigelbrev från Team Titleist häromdagen, de inbjöd till att boka fitting genom att scanna en QR-kod. Jag kom till en sida där jag kunde boka från den 22’e och framåt. Lustigt.
Jag är väl egentligen på en spelnivå där offset faktiskt hade hjälpt mig. Men, jag kan inte för mitt liv stå ut med att titta ner på ett klubbhuvud med mycket offset, det blir kortslutning.
Absolut. Dom som känner mig vet att jag inte har någon prestige gällande sånt där. Men en bladklubba är alltid snyggare än.en cavityback. Stålskaft eller grafit ger jag blanka fan i.
Apropå putters har jag två som nästan ser likadana ut. Den ena med modernt loft som kräver kortklippta snabba greener och en gammal 70tals putter med mer loft. Skulle säga den gamla funkar bättre på medel till bra greener i Sverige, den moderna funkar några veckor om året när banorna är i toppskick. Det högre loftet gör det även enklare att putta från forgreen.
Sådär såg min järnsjua ut när jag tog upp den ur bagen för första gången på Jönköpings GK.
Hade glömt att vi hade varit ute på nattgolf på EG Open på Lagan.
Det skiljer nog en del…CB01 har mindre offset, (väldigt lite även om +/- 1 som tolerans låter konstigt), men längre blad än Takomos 201 och 301.
Även standard loft för CB01 ligger mellan 201 0ch 301.
Det viktigaste är ju däremot att man trivs med klubborna, oavsett vilka tekniska specifikationer tillverkaren publicerar.
Du får gärna återkomma med rapport om hur de funkar på banan jämfört med det set du använde tidigare.
Det där låter lite som om man funderar på om man skall andas in eller ut innan man slår. Eller om man har skägget ovanför eller under täcket då man sover. Har nog aldrig tänkt på hur klubban ser ut då jag står över bollen men nu kommer jag göra det… tack för den.
Om man skulle ge mig en klubba med grov offset och tjock toplinja, typ Callaway X20 eller vad det heter, och sagt att det inte går att missa med den, hade jag inte kunnat spela med den ändå, jag blir typ vimmelkantig.
Jag löser det genom att alltid ha enligt mig attraktiva klubbor. De bästa, eller mest attraktiva att se på är min MP-68, som numera bara är ett minne blott och behagar någon annan.
Jag har alltid haft skitfula klubbor och bryr mig inte. Bara jag träffar rent. Även de här Rouge jag köpte nya är rätt fula. Tror jag skulle få lite prestationsångest av att lira med riktigt snygga klubbor. Pärlor för svinen.