Hyfsad kvällsrunda – 55!

Rhein gibson hade väl en 55:a också, som uppmärksammades lite. Lirar Korn Ferry nu, men det går inget vidare.

(Man tänker lite, undrar vad såna som Tiger och Rory brukar prestera då de lirar herrtee med gamla kompisar på hemmaklubben, skjuter väl aldrig över typ 62…)

Låter som en fiskehistoria när dom i slutet av artikeln la till att han dessutom spelade i sandaler. Överdriver man tillräckligt mycket blir det mer trovärdigt. :smiley:

Det är nog väldigt sällan de spelar 18 hål med full skärpa och med avsikt att scora lågt i sällskapssammanhang.

Inte för att på något sätt säga att det inte var en otrolig bedrift, rent makalös!
Men banan är väl kanske i kortaste laget, för en PRO, det måste väl i det närmaste vara motsvarande röd tee nästan?

Du har nog svårt att hitta en bana som är 5400m från röd tee.

Bollen ska i hål.

Man skulle kunna uttrycka det som att det är 17 st par 4 på 310 meter och en par 3:a på 130m. En fantastisk prestation att gå -16.

Hur lågt skulle nån kunna skjuta, tro. Från vanlig herrtee. Vilken är Sveriges enklaste par 72 från gul? Typ inte pay&Play utan en ”riktig” bana?
Och sen släpa dit ett gäng topproffs med målet att slå banrekord.

Par 72 blir par 68 i och med alla par5 nåbara.
Par 68 blir kanske par 65 i praktiken då där finns några par4 i trakten av 300m.
Greener ganska platta.
Inget längre än pw in på ngt par4.
Ett par varv för att lära sig greenerna.
Åsså en sub-60.

De skulle ha rejäla problem på greenerna, de inte är vana vid tvärbroms hela tiden på puttarna.

Jag vet en som var 11 under par på 12 hål på Landeryd (vet ej om det var Norra eller Södra) för ~15 år sedan. Kom dock inte in på bättre än typ -10 efter lite halvtrasslig avslutning sista 6. Han är inte i närheten av någon Rory eller Rahm även om han såklart hade och har plus-hcp.

Fast det vore väl dumt, eftersom det inte var det?
Men eftersom det är relativt korta par 4, 5 så blir det ju förhållandevis lättspelat för ett pro, det var väl närmast det jag menade, och som jag inledde, det är ju trots det en fantastisk prestation.

Men att göra 59 på en touruppsatt bana i en tävling är ju en i mina ögon en BETYDLIGT större bedrift om jag uttrycker mig så då?

Homero Blancas hade 55 slag (par 70) under en collegetävling 1962 (samma dag jag fyllde 15 år)
Kallades “Mr 55” därefter. Vann fyra titlar på PGA touren.