Hur peggar man snyggt?

Ja. Frågan är seriös. Ska man sätta sig på huk och behålla värdigheten, eller böja sig framåt med ett svettigt arsle i vädret?

Jag föredrar det första men står tyvärr oftast själv för det andra.

Jag böjer mig. Förhoppningsvis då med ett inte alltför svettigt arsle.

Kanske mha denna, om man vill undvika böjandet?

1 gillning

Nu vet jag inte hur du är skapt anatomiskt, men arslet i vädret? Det ska mycket till för att häcken inte ska vara riktad mer bakåt än uppåt.
Men är det specifikt ett svettigt arsle som du “störs” på eller det faktum att man visar arslet.
Går man ner på huk blir det ju inte sällan skåran som blottas, ungefär som när vissa lägger ner bollen för en putt eller läser/linjerar.
Seriöst svar: Jag har aldrig ägnat detta en tanke, men jag går aldrig ner på huk när jag peggar om jag säger så.

2 gillningar

Jo bakåt för all del. Men ändå mest framträdande anatomisk del i ögonblicket.

Vilka funderingar… :roll_eyes:

1 gillning

Samma problem i så fall när man böjer sig ner för att plocka upp bollen ur hålet - eller?

Ett ben, böj dig framåt i höften och sträck det andra bakåt för balans.
Klubban som käpp hjälper.

Egon

4 gillningar

Ska testa med en peg ikväll, hur jag gör

Hålar sällan ut :slight_smile:

fast, jo lite sant. Men peggning tar ju längre tid ibland.

Bulgariskt utfall typ.

IMG_4629

1 gillning

Peggning intruktion:

1. ta peg och boll i dominant hand, peg mellan pek och långfinger, boll mot peg i hand.
  2. Anpassa balansen med klubba eller fotisättning.
  3. Böj valfritt ben fåt åtkomlighet till mark.
  4. Båda trycks simultant och som en enhet ner i mark på förbedömd yta.
  5. Ev justering sker omgående i samma rörelse under samma benböj…

Helt plötsligt inser jag att jag inte ens vet hur jag gör själv!?

1 gillning

Jaha, var det golf ni snackade om…

4 gillningar

Vad ni krånglar till det och varför ens böja sig ner ?

Håll peggen i handen med spetsen ner med bollen ovanpå.
Sträck sedan ut armen rakt ut och släpp pegg och boll så att de faller mot marken.
Just när pegg och boll når marken slår ni till bollen lite lätt uppifrån med drivern så att peggen sätter sig fast i tee med bollen ovanpå i perfekt höjd.

Sedan är det bara att slå :yum:

Möjligt… har dålig koll.
Jag är tämligen ovig men det här klarar jag av.
Jag har inga problem med att brevinkastet blir vidöppet utan det här är en ren ryggsparare.

Btw.
Jag kan böja mig rätt bra ändå men både rygg, vader och stil tjänar på den här manövern. :wink:

Egon

Som sagt, vet inte ens hur jag gör.
Testade hemma, och det visar sig att jag kastar ner peggen som om man kastar en kniv, sen släpper jag ner bollen till foten alá Maradona och lägger över bollen till peggen, fan vad lätt man kan göra saker :grimacing:

Fan glömde, ikväll skall jag testa. Minnas minnas

1 gillning

Bildsök lite “pegging” och se vad du hittar.

2 gillningar

Boll och peg ihop i höger hand. Rakt högerben, vänsterbenet bakåt för att hålla balansen. Använder bollen för att trycka ner peggen. Klubban i vänster hand kan också användas för balans.

Jag sätter mig aldrig på huk med två krökta ben och brevinkastet synligt.

2 gillningar