Hur mycket påverkar det hcp att en spelare har hög kunskap om utrustning?

Går det att värdera hur mycket bättre hcp man får genom att kunna mycket om utrustning? Kan tex någon som har hcp 7 i normal spelstandard (tex med ett vanligt set från en golfbutik med den fitting som man får där) komma ner till tex hcp 4 om hen skaffar sig utrustningskunskap i likhet med er som kan utrustning bäst på forumet?

Tyvärr är jag nog själv alldeles för ointresserad för att orka lära mig så mycket om utrustning men om ni säger att det kan ge mig 3 steg bättre hcp så kan jag ju börja fundera på saken i alla fall.

Har man en regelbundenhet i sina missar går det säkerligen att anpassa utrustningen något.

Två tankar

1. Om du inte bryr dig om fläktremmen, åk till brejan och låt han skruva ihop nåt. Du kommer inte ångra dig.

2. Dom som hamnar i skruva-hemma-träsket löper stor risk att aldrig bli nöjda och jagar draken resten av livet från vad jag sett. Tänker primärt på lite folk på klubben så ta inte åt er för mycket nu.

Går det att göra en generell värdering av hur mycket bättre ( i hcp steg) man blir av att gå till Brejan?

Jag vet bara att jag fick jävligt sköna klubbor. Att inte ha några hjärnspöken gällande utrustningen va värt en hel del för mig. Som dom tuffa pojkarna säger, YMMV. Your Milage May Vary.

På pappret, sätter Egon o mig som lite mer kunniga bådas hcp går åt fel håll.
Albert o Berra med Brejan spakar vandrar ochså åt fel håll.
Så det ser ut som allt blir sämre oavsätt vem som justerar spakarna.

2 gillningar

Min erfarenhet är att det går att spela uselt med dåligt anpassade klubbor. Det är mycket bättre att spela väl anpassade klubbor. Men, att flyga ner till 4 från hcp 7 bara för att man har väl utprovade grejer… har aldrig hänt mig i alla fall. Och jag har fått klubbor byggda av flera av de mest kända namnen, och av mindre kända också. Det blir alltid bra men har haft ganska liten effekt på mina resultat. Att träna och spela regelbundet har större effekt, men inte ens det hjälper alltid :slight_smile:

Ett exempel: Nu har jag lärt mig att vid utprovning av driver alltid välja den driver som går rakast. Om det ger lite för mycket spinn eller går lite för högt, ja det är bara positivt. På banan innebär det att jag träffar många flera fairways och - som av en händelse - så slår jag lika långt eller längre än vanligt.

Att få utrustning utprovad hos en yrkesman borde självklart höja ens spelstandard.

Jag läser frågan mer som om man måste kunna något själv. Och om den kunskapen höjer i så fall förbättrar ens lir. Där är jag mer osäker.

Jag är exempelvis halvbekant med en greenkeeper. Tämligen kass golfare.

1 gillning

En sammanfattning av inkomna svar är då att högre kunskap ger skönare klubbor men väldigt lite påverkan på resultatet.
Jag har sköna klubbor så verkar som att det är meningslöst att lära mig mer om utrustning.

1 gillning

Att lära om utrustning är att lära om swingen…vilket i sig kan ge utslag på hcp…

Det vete fasen faktiskt, man måste kunna applicera det man isåfall vet. För menar du att man inte ska justera något i utrustningen?

Vi provar exempel.
Någon vet att denna slår drivern AoA- med lite väl mycket spinn. Åtgärden har varit att investera i låg spinnande drivers.
Någon lär sig AoA+, kan bli att bollarna får lite för lite spinn med ett lågspinnande klubbhuvud.
Kan vara läge att investera i ett annat klubbhuvud.
Någon annan slår med AoA+hög launch ,spinn 2999rpm, någon vet att udda träffar ger spinn på 2222rpm, någon inser att om spinnen sänks så sänks den troligtvis även på de udda slagen, någon inser att spinnen kommer då att bli för låg…

You lost me at AoA.

1 gillning

AoA - klubbhuvudet färdas ner på bollen, lowpoint lägsta punkten för klubbhuvudet efter bollträff. Typ torv efter bollträff.

AoA+ klubbhuvudet färdas upp mot bollen, lowpoint innan klubbhuvudet träffar bollen.

jo det är jag med på.
Men det finns fler lager som jag ser det, och detta är vad jag TROR kan vara vad som händer.

1. duktig spelare som inte kan något om utrustning
    Denne märker den spinn han inte vill ha och anpassar sin sving eller spelet till det. Kommer troligen att gå till en expert för att få rätt skaft och huvud för att bli av med bekymret.
  2. Duktig spelare som kan utrustning
    Den kommer att veta vad han behöver i form av skaft och huvud för att åtgärda problemet. Kanske går till någon för att petimeteranpassa klubban. Om han ens skulle hamna i situationen till att börja med.

I övrigt tror jag att den som kan mkt om utrustning även kan den fysiska delen av en sving också. Hur vissa svingar påverkar utrusningen, eller kanske resultatet av utrustningen. Exempelvis vet den att en viss driver inte skulle passa en viss sving.

Bör innebära att pejl på utrustning och dess påverkan på swingen eller tvärtom kan påverka hcp positivt…

1 gillning

Alltså, det är till att förenkla det lite.

Drar ett ex. om en kompis som spelade (vilar i år) kanske 1 rond/vecka. Runt 10 i hcp.
Han måttar in slagen och kan noll om sving eftersom han aldrig behövt bry sig. Range finns inte i hand vokabulär.
Klubborna är ok, Ta3 tror jag, och en gammal cobra 430 med “det gröna skaftet”.

Lätt fade på allt och vid ett tillfälle när en draw behövdes frågade han hur man gör. Eftersom allt är nice så sa jag ”tänk att du slår lite mer med höger hand”. Resultat = perfekt baby draw.

En sån här spelare kommer inte på något sätt vara betjänt av att mickla med sina klubbor. Det en ev. fix av hans kunskapsluckor kan hjälpa till med är valet av klubbor när det ska köpas nytt.

Egon

Pejl på utrustning innebär ofta orsak och verkan i svingen. Det är där man kan tjäna slag.
Ingen kommer någonsin tjäna slag på att veta hur man räknar ut svingvikt.

Egon

1 och 2) När man vet det tekniska resultatet av dylika klubbor och inser att det finns många ”religioner” som har olika approach för samma syfte, så är det inte lätt att bara blunda.

Jag är mer old school än vad jag låter påskina härinne. Mina nya järn är helt orörda och jag litar fullt ut på att old school-OEM har byggt dem med rimliga toleranser och en filosofi som har funkat i över ett halvt decennium. Skulle det, mot förmodan, vara så att npgonnklubvs känns fel så kommer jag verifiera och rätta det.

Egon

For the record, aldrig påstått att 1 och 2 inte skulle ge samma grej i slutet. Däremot vet jag att vägen dit är olika. Spelar det någon roll? Nej. Men att stå och slå 200 klubbor/skaftkombinationer skulle jag helt enkelt inte klara av med min rygg. … och så skulle fortfarande den där draken vara ständigt påmind, typ “hmm va inte den där klubban lite bättre”.

Vi tar det igen: YMMV.