Hur gamla är ni, minns ni

Här brukar man stoppa in stora dramatiska saker typ högeromläggning och nine eleven.

Men drar några får vi se vad ni minns

• Ja högeromläggningen då, små lappar med H som man skulle sätta på cykeln
  • Varulven i Jakobsberg
  • Tumba-Tarzan
  • OS 68 (Vad minns ni där? Jag minns bara att de lyckades springa en långsida, sen stannade de)
  • Fotbolls VM 70 i färg
  • Hockey VM - Tumba fastnar i nätet
  • Honken bilden man ville ha(Bytte den mot 17 svenskar)
  • Manolito ville ingen vara, Buck stod högst i kurs.
  • Monkeesbil ville alla ha, gröna humlan var också ok
  • Alle man på däck, hoppa i en säck
  • Är du PK?
  • Mor var emot skjutvapen, då snodde man svennes picka(han hade ju två)
  • Skoldag inleddes med psalm - man fick turas om att välja vilken
  • Lapskojsen i skolan såg ut som snö i Stockholms innerstad
  • Jarek jovel karramachi turt(överkurs)

Fick han inte papper under skridskon?

Nope. Född -60. Du?

Gick i skolan på lördagar. 2 timmar.

Lite yngre. Gick inte i skolan på lördan. Men i lågstadiet hade vi psalm varje dag, kan ha varit att lärarinnan var kristen, men jag tror inte det. Av någon anledning var “Morgon mellan fjällen” populär.

Vi gick på lördagar i ettan och halva tvåan.
Halva klassen 8-10, den andra halvan 10-12

1 gillning

Du här rätt. Men du var äldre också.

Kommer ihåg allt en del lite suddigare, född 51 :person_in_motorized_wheelchair:

Den första stora händelsen som satt sig var mordet på Olof Palme. Minns den tysta minuten i skolan. 77a.

Mmm, den är väl en av de här som alla som var med minns var man var. Själv stod jag i kön i affärn, en sjavig kille som verkade lite småberusad trots förmiddan sa “håru hörtt att dä skjute Palme?” Visst, visst sa jag och försökte undvika att himla med ögonen. Sen kom man tillbaka till studentkorridoren, flera satt och kollade gravallvarliga på TV…

Du borde varit lite för gammal för monkeesbil…

Fin årgång! :grinning:

1 gillning

Inte nåt av det där. Första “stora” är väl när man fick gå ut i rummet mellan klassrummen och kolla Stenmarks åk. Född 68. Och dåligt minne.

1 gillning

Ungefär samma som Hogan. Dock född -55.

Också för gammal för monkeesbil.
Raketost?

Oh ja!

Stenmarks åk fick även högstadiet att dra in TV i klassrummet.

Har faktiskt bra minne för allt sånt där tidigt, familjen flyttade 66 från Blackeberg till Kallhäll, jag 4 år. Har skrivit ner alla minnen som är tidigare. Överlägset största - då de kom släpande hem på brorsan, också 66, minns alla detaljer, överkast, tapeter, vilka som var i rummet och var. En klar känsla av att det här inte kommer göra livet enklare. Precis.

Minns högeromläggningen och Apollo 11.
Första stora minnet är nog Elvis Presleys direktsända konsert “Aloha From Hawaii” 1973.

1 gillning

Högeromläggningen.
Vad det var spännande att gå ut på morgonen och köra på höger sida. (7 år då)
Bara för att inse att det inte var något mer än att just cykla på höger sida. Ridå!

Jag har säkert dragit den tidigare men måste drar den igen, om högeromläggningen.

Far min var ganska våldsamt emot högeromläggning, dels för att han var konservativ rent allmänt och sen fanns ju argumenten “man kommer ju inte se folk som går ute i väggrenen…”. men det tog honom ungefär 1 timme av högertrafik innan han insåg att “hmm ja det är ju rätt bra att kunna bedöma omkörningar själv”… Avdelningen tidiga minnen är av min ganska patriarkale och i stockholms innerstad stenhårt körande far och min ganska försiktiga mor, på väg till eller från Nyköping - innan motorväg förbi t.ex. Vagnhärad:.
-XXX är det klart nu???
-jag… vet inte…
-%&¤&¤&%¤
Dylika konversationer avtog drastiskt.

Även om jag skulle hört denna Aloha hade den nog haft svårt att spöa Högeromläggningen och Neil på månen… Just i och med att högeromläggningen var den första stora “händelsen i världen utanför hemma” jag hade begrepp om så har den på nåt sätt fått monumentala proportioner i mitt minne.

Formulerar om… första tydliga minnet.