Hur fördela extra meter på hemmabanan?

Tänk att din hemmabana plötsligt måste förlängas med 360 meter.

Hur skulle du fördela dem?

Enklaste varianten med 20 meter per hål?

Lägga på ordentligt på par 5:orna som ändå redan är långa?

Lägga på typ 50-60 meter på riktigt korta par 3:or?

Eller nån annan lösning?

På Salem skulle jag nog helst förlänga ett gäng par 4:or med 30 meter. Hål 2, 3, 9, 13, 16 o 18 skulle funka.

Då är det 140 meter kvar.

Lägger hela skiten på hål 15 för den jäveln streckar jag jämt ändå.

Du ger inte alla förutsättningar.
Är det en par72?
I vilket härad är par5, par4, par3 idag?

Personligen fullkomligt hatar jag banor med bara 360m par4 och 140+ på alla par3.
Det visar på att den enda faktor man räknat med i designen är längd… och sen har man slängt ut nån bunker.

Egon

Tänk din egen hemmabana. Det var förutsättningen.

Salem är par 71. Banguide finns på nätet.

Ok.
En par4 till par5 = 150m för att få par72. (Något heligt i SE, tydligen)
Alt. omvandla en par3 till par4 enl. ovan.

210m kvar fördelat på 17 hål = 12m/hål.
Jag skulle nog behålla/öka en del skillnader och lägga ut dessa meter på hälften av hålen.

Egon

1 gillning

Smart att göra om par 4 till 5. Tänkte inte så långt. :grin::zzz:

Då gör jag om hål 15 på Salem till par 5. Och förlänger med 40 meter.

Jag hade gått bak en tee, vill jag förlänga med 720 meter går jag bak ytterligare en tee…

1 gillning

Jag skulle fördela metrarna så att det blir så olika längd som möjligt på hålen.
Svenska banor har i allmänhet nästan alla par 4:or 310 till 360 meter långa från gul tee, tråkigt.
Gärna något 240 meters och även 420 meters hål och allt däremellan. Vad man sen sätter för par är egentligen ointressant.

1 gillning

Skulle protestera. Bättre dom kortar dom med 360 så rundorna går snabbare snarare än långsammare.

2 gillningar

Du kan få svara tvärtom. Hur plockar du bort 360 m på din bana?

Tar bort greenerna och säger man får en tvåputt :wink:

20 meter på varje låter enkelt. Tycker banorna håller god jämn kvalité.

1 gillning

Dela tee med vit, på några lämpligt utvalda hål. Gul-Vit tee, om man så vill.
För damer och seniorer, röd-blå.

Ett bra koncept som bla finns på några banor jag spelat i Florida. Fyra olika tee, men sju olika slopade kombinationer av dessa tee.

Vill man förlänga från vit? Till 6600 meter? Det struntar jag i. Jag slår inte långt nog för att kunna spela en sådan bana och gilla det hela.

1 gillning

Jag hade aldrig fördelat det jämnt. Inte så mkt öht på par 3orna faktiskt, för 20m exta på par treor gör banan trist.
Det måste finnas lite variation, någon “drivbar” par 4:a, någon kort par 3a känns kul att ha med.

1 gillning

+1. En golfbana utan en enda drivbar par-4a är ingen bra golfbana (med några få undantag).

Definiera “drivbar”. Skall man kunna dra en drive till green även i lite motvind? Hur kort är det om det är drivbart? Carry på green?

Nja, inte nödvändigtvis.

För mig räcker det om det är 250 meter carry, det är tillräckligt för att jag ska våga gå för det i en 4-manna-scramble eller liknande om nån har safeat ut en boll i fairway innan mig. Men är hålet 230 meter carry så ännu fler har chansen så gör det ingenting!

Min förra hemmabana Gävle GK har i min optik 3 drivbara hål på sina totalt 36 hål (även om jag absolut har kompisar som lyckats driva fler hål som är uppemot 300 meter, men det är dom det…).

1. Hål 3 på Gamla banan. En rak par-4 som är ca 255-265 meter till flaggan, beroende på flaggplacering och hur långt fram/bak tee-n är. Svårigheten är att 40-50 meter innan hål går ett vatten rätt över fairway. Så man måste ha en carry på minst ~210. Från tee så är det dessutom lite av en korridor ut mot fairway, så man får inte vara allt för sned från tee. Ett roligt risk & reward-hål!

2. Hål 2 på Avan. Från tee är det ca 265 meter carry till green med vatten framför, med en lätt dogleg höger. Det är en ganska lång carry, men teen är upphöjd och det brukar oftast blåsa så att man har medvind på hålet. Det gör att i exempelvis en 4-manna-scramble vågar man ändå gå för det. Ibland kan även bollen rulla/studsa upp på foregreen eller så man bara har 15-20 meter kvar även fast man inte försökt gå för det, om man slår sitt utslag mot fairway med en högerskruv. Då kommer man dock flörta med vattnet som är till höger om fairway och kort om green.

3. Hål 4 på Avan. Från tee gissar jag att det är 250 meter till greenen fågelvägen, men det är många träd i vägen eftersom det är ett kraftigt dogleg vänster. Tanken är egentligen att man bara ska spela ut en träklubba eller ett järn mitt i, och sedan gå in på andraslaget. Men den våghalsige som även har lite höjd på slagen kan gå rätt mot green. Risken är dock stor att man tar i ett träd och hamnar lite mask på andraslaget. Man har råd att missa liite vänster om träden och få ett friare inspel, men inte för mycket för då är man borta.

Hemmaklubben har tre (nåja) drivbara hål, ett på varje slinga.

• Ett är 285 meter, men carry 230 plus rull kan räcka nästan ända fram om man landar i nedförslutet vid 225-240. Jag är ju gubbe (60+) och slår 230 carry bara med en perfekt drive, men mot höstkanten är det ibland medvind och då finns i alla fall chansen.
  • Det andra är 301 meter, men lutningen hjälper till lite grand och man kan kapa dogleggen. Oftare lite medvind här och jag ligger 40 meter från green med en bra drive, dvs de som har lite längd kan driva greenen.
  • Det tredje är 245 meter men man måste ha minst 225 carry (vatten) och missar man greenen finns det vatten till vänster och en del annat elände en bit ut till höger. Här finns bra chanser för de mer långtslående.
1 gillning

Ale gk från en höjd. Ett hål där det “alltid” letas boll…
2ggr har man lyckats med att peta upp hybrid/träklubbor upp på green.
Tror det finnes en hio på hålet.

1 gillning

Känns som trasig bandesign, aldrig ha out i hörnet av en dogleg är grundregeln.

Tror pinnarna tidigare låg längre åt vänster vilket ger att nästa håls vit tee låg i skottfältet för vänster seglare.

Som sagt: Felaktig bandesign.