Hur är tävlingsintresset i era klubbar?

I vår klubb har tävlingsintresset nått oanade höjder. Varje helgtävling (varannan helg) blir fullbokad väldigt snabbt. Normalt max 144 deltagare.

1 gillning

Något oklart för mig.
En koll i GIT visar att golfveckans (v29) tävlingar är olika mycket “belagda” men där kommer sälert fler anmälningar till de som är glesa. Bästboll, 2-manna och ngn fler är fullbokade.

Tylösandsveckan är som alltid mycket populär, med singeltävlingen den enda där man kan komma med även om man inte hänger på låset. Övriga blev återigen fullbokade på några minuter.

I min klubb är det svårt att få deltagare till singeltävlingar - förutom HD55 där vi ofta är runt 40 st.
“Lag”-tävlingar däremot som t ex 4-manna scramble är väldigt populära och bokas ofta fullt på några dagar.

1 gillning

Samma trend överallt. Folk är så jäkla rädda att råka behöva spela med någon man inte känner. Märkligt.

Själv skyldig nästa vecka. Men det är för att istället för att behöva spela med 3 resultatfokuserade osociala idioter så spelar jag med minst en kille jag gillar. Hade inte tävlat annars. Är inte rädd för andra men får gärna vara trevliga människor och slaggolf är sjukt trist för övrigt. Men en bästboll med kamrat på bra bana till rätt greenfee lockar.

Jag har aldrig brytt mig om att vinna. Kan vara del av det hela kanske. Håller inte ens på några lag egentligen. Hejar på “båda” i individuell sport så länge det är en bra match. Skänker mina vinster till juniorerna om det inte är något användbart. Bästa jag vunnit är nog en mössa.
Sämsta jag vunnit: en trackmanlektion när jag vann longest drive på national (tro det eller ej)

1 gillning

Är samma trend här. Massa plojtävlingar och väldigt få individuella.

Det kan då inte vara för att folk är rädda att spela med nån de inte känner för som tvåboll kommer du inte ut utan sällskap här. Alltid en eller två som bokar på sig.

Om du byter ut ordet “plojtävling” mot “rolig tävling” är det inte konstigt att folk spelar dom.

Om en polare kommer ner och vi beslutar oss för att lira en tävling kan du ge dig fan på att vi lirar en lagtävling. Så för alla hemvändare under t.ex Killebom (Sölvesborgs stadsfest) som går samtidigt som golfveckan är det givet att man spelar lagtävlinga för att umgås och ha roligt.

Är det verkligen så konstigt? Dom som är intreserade av singeltävling har ju H40 och elitsatsning hos junisarna med sina tävlingar ändå. Jag är fullt förstående.

Med det sagt, jag va lite sugen på singeltävlingen bara för att komma ut och spela lite golf- faktiskt.

Man kan tycka vad man vill om andra. Det som lockar .. lockar.
Det man bör tänka på är att klubbar, sponsorer och privata bolag som arrangerar tävlingar har en ekonomi att beakta. Fler deltagare ger mer cash.

Tävlingar i ideell regi tar, krasst sett, pengar från klubben (läs, låser upp banan) och deltagandet i dessa är ofta betydligt mindre. Typ km.

Det som är tråkigt är att det flockas folk i tävlingar där prisborden är stora och då de som .. har kreativa handicap. Det är inte kul o veta att man själv måste ha sin bästa dag på länge och spelpartnern måste överträffa detta OM man ens ska kunna komma topp 10.

Det enda som kan ändra inställning och ge tankeställare är att ge pris för bästa scratch.
När jag förr spelade HIO-tävling (SGF-tävling) så var det en morot för många. 30ish poäng kunde räcka om man kämpade mot ett bogeystartfält.

Egon

Det handlar nog mer om att få en tävlingsdag som trots allt är en aning avslappnad (jfr singel slagtävling).

Vår (Hammarby) stora tävling Kenta Ohlsson Trophy blir full (72 spelare) i stort sett direkt varje år. Och där lottas full in i fyrbollar.

Varje boll har tre ”vanliga” medlemmar och en Bajen-kändis.

Singeltävlingen har en bag i förstapris och lagtävlingen greenfee-checkar så inget speciellt flådigt

Så har vi en rullande tour med en deltävling i månaden. Där kan man välja att spela förmiddag eller eftermiddag vid varje tillfälle. Kommer runt 15-20 på för- resp eftermiddag.

KM backtee drar ungefär 20 pers och ”lilla” KM runt 30-40.

Så hos oss vågar folk lira med folk de inte känner. Dock har de ju ett gemensamt intresse vilket såklart förenklar ”kallpratet”.

Vi tjänar inga stora pengar på våra tävlingar. Försöker förhandla ner greenfeen lite, men mellan 500 och 800 brukar det kosta att vara med.