Hund i bil, lekande barn

Efter att ha läst div. trådar där kreativt tolkande av golfregler förekommer, så dök det här ämnet upp i skallen.
Jag är införstådd med att det som är logiskt och faller över på sunt förnuft inte alltid är för alla men…

Får man bli lite irriterad på dessa anvisningar/pekfingrande?

Lekande barn är ju alltid en möjlighet så inte fan kör man fortare där dessa skyltar inte sätts upp!
Samma med de här siluetterna av husdjur som sätts vid vägkanterna.
Runt hus kan det oförhappandes komma ut en hund, en anka, ett får, en katt osv. i vägbanan och det spelar ingen roll vems ansvaret är för djuret när man sitter i ett fordon och sas. har ansvaret för dess framfart.

Skyltarna visar på en viss förmåga att påföra andra ett påhittat extra ansvar.
”Här leker mina barn så DU ska ansvara för dessa”.
Det man kan och får är att sätta upp hinder där inte vägbulor finns. En fin tunna med blommor i som blir en tvingande chikan.

Som sagt: Ansvaret är redan logiskt utan alla dessa skyltar och vill man förstärka det så äska för vägbula eller sätt upp/fixa tillstånd till egna hinder.

Egon

1 gillning

Det är bara bluff, jag har då aldrig sett några barn som är ute och leker. Före övrigt säger de ju för övrigt att barn numera bara sitter inne vid datorn… Och där kör inte jag

1 gillning

Cyklar du på en hund som springer på cykelbanan är det hundägarens ansvar!

Får man verkligen det?

Ja, vad jag vet så sätter endera ”de ansvariga” upp något eller så man får söka tillstånd och sätta upp något (reglerat) själv.
Det finns säkert lägen/ställen där det inte är motiverat… då får man troligtvis ett nej.

Egon

1 gillning

För enskild och privat väg krävs inga tillstånd. Där kan man göra nästan vad man vill. Men man måste tänka på att inte stänga till för utryckningsfordon.

I övrigt krävs tillstånd från Trafikverk eller väghållare.