Fick ett pressmeddelande från Hitpin Golf om en ny boll som sägs vara bättre än Pro V1. En tredelsboll med uretanskal.
Gissar att ett svenskt enmansföretag (tror jag det är) inte kan matcha Titleists resurser så jag undrar om någon vet vad det är för boll egentligen (som de satt egen logga på). 399 är ju inte dyrt om det är Pro V1-klass på bollen, men det skulle vara intressant att veta mer.
Lite dubbelbottnad fråga eftersom ett ev. exakt svar inte skulle ge dig något nämnvärt.
Jag vet att mygolfspy har testat Vice och tagit reda på vilken ”plant” som gjort dem och sen lagt på sin egen åsikt huruvida de håller kvalite eller ej.
Hitpin är som Vice, kirkland … du kan säkert nämna fler.
De är gjorda i Asien på ”white label”-fabriker med mångårig erfarenhet av tillverkning.
Hitpin har tidigare inte (troligen inte nu heller) lämnat bollar till USGA för att få dem godkända. Därav är de endast tillåtna för spel där TL/TD INTE infört local rule - conforming ball.
Dessa är oftast tävling på proffesionell nivå eller högre amatör dvs. oftast scratchtävlingar såsom tävlingar på högre nationell nivå.
Min åsikt:
Varken Vice, hitpin, kirkland eller alla andra som köper in white label som sitt eget (de är fler än man tror), är dåliga bollar. Lika bra/bättre… visst, chansen finns, men troligen inte.
Cash is king, Money talks…
DTC är ett bakvänt ”miljöpartistiskt” begrepp. De säger sig kapa mellanhänder och så har de en extra vs OEM och det är den dyraste. Det kostar mindre att göra bollar på en egen fabrik än att köpa in dem och då ska fabriken ha profit på det.
Edit till ovan.
Det var från Stripe-golf (ytterligare en svensk ”tillverkare” ) som jag hade fått svar att de inte lämnar bollar till USGA.
”*Bollarna är “conforming” från fabric och således godkända för spel. Men ska de användas på elitnivå och godkända för tävlingar behöver de skickas in för godkännande under lite mer noggrann process genomgå undersökningar med tryck, prestation och kvalitet.
Den processen har våra bollar inte gått igenom men de ska vara godkända enligt USGA & RnAs principer för produktion av golf bollar.
*”
Det är lite dropshipping-tanke över det hela. Nån gör en boll, får den godkänd och säljer sedan den via diverse företag som sätter sitt eget namn på den,
Nja, dropshipping är det väl inte… men jag fattar vad du tänker på.
Nej, bollar tillverkas för att klara kraven för conforming ball. Då är de tillåtna för hackar-spel. Ska de spelas på högre nivå måste USGA verifiera att de klarat kraven.
Ergo… det är fritt fram att tillverka bollar med en intention… till hackers.
Inom tillverkning av ”formbara” saker kallas det open mold. Det betyder att utseendet är fritt att tillverka av vem som helst och naturligtvis sälja vidare.
White label, som ett concept, innebär ”blanka” grejer utan namn på. Dessa kan vara allt från vagnar, bagar, klubbor och inte minst bollar om vi pratar golf.
På just vagnsidan är Nordicagolfs Caddytech ett bra ex. den heter royal hos någon annan nätshop och finns till leda att köpas i bulk från Asien.
Jag håller nog Vice lite högre av dessa då de skickar in bollar varje år till R&A och USGA för test, de flesta av deras modeller är alltså godkända för spel på alla världens tourer.
De är även topptestade i flera publikationer som använder slagrobot bl.a golf digest.
Det som kunde skilja mot t.ex. Pro V1 var hur många bollar på 10000 som skiljde sig åt. Alla tillverkare har en viss risk att enstaka bollar beter sig något olika pga tillverkningsfel och där kommer kvalitetsprocessen in vilket Titleist är bättre på.
När det gäller var de är tillverkade så är det samma fabrik i Taiwan som tillverkar bollar åt Taylormade, Wilson och Maxfli.
Tyvärr har nu Vice blivit lite för kända och priset skiljer sig knappt mot Pro V1 loyalty packs om de inte kör någon drive med gratis dussin så jag har faktiskt gått över till Pro V1 i år.
Kan … kan de alltid, men troligtvis inte.
Fabrikerna som de beställer av är massproducenter av bollar. Att de har liknande design som OEM’s alla varianter är en självklarhet men inte mer.
Tack för förtroendet men sån koll, eller ens koll öht. har jag inte.
Jag har bara intresset för golf/utrustning och därmed hade jag en tid även tankar på att starta eget och sälja/tillverka.
Jag kollade inköpskanaler och satte mig i hur det gick till.
OK
Då är vi på samma nivå. Jag byggde och sålde en del, men det var på slutet 80- in på 90-talet.
Har för mig att då fanns det max fem fabriker i USA. Samt att Korea, Japan och Kina knappt börjat.
En wannabee-fegis mot en som gjorde något, knappast samma nivå.
Lite från ämnet men någonstans känns det som att det en gång i tiden bara var 2 varav bridgestone var den ena. Bridgestone som sen allierade sig med spalding dvs. top-flite. Numera har de stora sina egna fabriker och det på hemmaplan och om de sen gör alla bollar där eller bara de ”touriga” är en annan sak.