Headcovers - obegripligt golfmode

Har noterat att de vänner och bekanta som under se senaste åren har köpt ny driver - i vanlig ordning får med sig en headcover på köpet. Mycket trevligt att detta fortfarande ingår när man införskaffat en ny. Noterar dock att dessa headcovers numera inte täcker hela skaftet när klubban sätts ner i bagen. Det får till följd att alla går med skavda skaft, då skaften skaver mot bagkanten. Tidigare var ju dessa headcovers utformade som en strumpa som skyddade skaften från skavmärken.

Vill dra mig till minnes att på den tiden tidningen Svensk Golf ingick i medlemsskapet, så gjordes ett test hur skavda skaft påverkade klubbans beskaffenheter. Minns inte slutsatsen, men än att det fick mig att införskaffa headcovers som skyddade skaften. Går ni omkring med skavda skaft på era klubbor?

Inte skavda skaft. Inte strumpor på skaften. Däremot vadderade dividers i bagen.

3 gillningar

Det är en sjukdom att börbagar inte har fullt antal dividers

Vadderade dividers säger du…

Jag föredrar fortfarande att ha strumpor som skyddar mina skaft…
I nedersta (närmaste) facket har dessutom min driver stått som alltid haft strumpa och trots det har vadderingen tagit stryk.

Skaftet är fortfarande helt oskadat och visar inte minsta tecken på slitage.

Men visst, om klubbtillverkarna ersatte mig med ett nytt skaft varje gång jag fick slitageskador hade jag kunnat nöja mig med dagens strumplösa headcovers.

3 gillningar

Jag borde säkert ha strumpa jag också. Egentligen.

Vad är fullt antal dividers, 14 fack?

Isåfall håller jag INTE med…

1 gillning

Sagt och gjort. Min gamla G30-cover med strumpa sitter nu på min G410.

Jag har aldrig haft problemet. Byter golfbag innan den går sönder.

Vet inte hur många klubbor du har…

Hör inte till ämnet i frågan (och allmänintresset är väl ärlighetens namn något begränsat), men jag köpte nyss en bärbag, trots att jag i princip aldrig bär, för att slippa 14 fack.

1 gillning

Vad är nackdelen med 14 fack?

Rent estetiskt, ffa när man som jag inte spelar med 14 klubbor. Dessutom blir de i mitt tycke väl stora och bökiga, samt att de är mindre bekväma att bära till bilen och att ha på rangen när man tränar

14, men för den sakens skull har jag aldrig funnit ett problem i att flera klubbor delar fack.
Hellre en lätt bag än en modifierad vagnbag.