Jag har noterat att den “automatiska” revisionen försvinner i år.
Handicapkomittén kan göra en revision vid behov.
Är det någon som sitter i en komitté som vet rutinerna ?
Såsom jag spelat i år borde jag rimligen upp ett par slag.
Aktuell handicap 11,7 Snittet på reggade rundor 16,5. Har en runda bättre än aktuellt handicap. 5 av 8 som är grunden för handicappet hänger med från ifjol.
Det var ett antal år sen jag satt i regel och HCP kommittén så rutinerna har säkert ändrat iom WHS.
Däremot hoppas jag att det fortfarande är kommittens uppgift att se till att alla medlemmar har ett “korrekt” hcp!
Om man av diverse orsaker varit borta från golfen, eller inte registrerat ronder, så är ju ens momentana hcp fel, men tvärtemot tidigare så justeras det ganska snabbt bara man spelar och registrerar de ronderna. Om inte det räcker till så är jag säker på att klubbens hcp-kommitté kan åtgärda saken.
Det är väl just när handicapet är för lågt som det kan behöva justeras - speciellt när man kommer upp i 70-års åldern och mer.
Det kan ju ta rätt lång tid att få bort rundor som är “för bra” om man inte spelar mer än kanske 10-15 rundor per år. Har stött på flera i 70-,80-års åldern i år som säger att dom är chanslösa i tävlingar pga att de inte alls spelar på den nivå som deras handicap anger.
För högt handicap däremot brukar däremot justeras rätt omgående om de senaste 8 rundorna också är de bästa.
Lägger in en passus om att nuvarande system i praktiken syftar till att alla ska få 36p i snitt och att det då ger de med högre hcp. en för stor fördel i odds på att trumfa sitt hcp vid tävling.
Det är inget större problem om det faktiskt hade erkänts av RK och alla tävlingar hade haft en kategorisk indelning i hcp.klasser.
Nu är det inte så, generellt, vilket gör att en herrklass i singel- eller par-tävling blir väldigt orättvis eftersom reducering av hcp. inte hängt med i utvecklingen.
Låghcp. kan idag bara tävla i hcp.golf på någotsånär lika villkor i scramble och/eller när det är svåra förhållanden eller från backtee.
Håller helt med.
De med högt handikapp kan med lite extra flyt och tur för dagen vinna en tävling med rätt stor marginal.
Jag vann en golftävling vid midsommar med hela -10. Tvåan gick på par. Då hade jag SHCP 37(!)
Singelhandikapparna hade inte chans att klå mig…
Det kändes lite märkligt att vinna trots jag antagligen hade bland de högsta resultatet brutto - men klart bästa netto.
Nu brukar iofs många tävlingar delas in 2-3 klasser beroende på HCP just för att ge låghandikapparna en chans att vinna - i allafall i sin klass.