Framtidens tourvärld

Låter lite som om Rory varit inne här och läst Berras inlägg…

Mycket vettiga poänger faktiskt. Det enda jag ställer mig skeptisk till är en femte major. Samtidigt som jag verkligen köper argumentet att en major i Australien (eller Asien) hade bidragit till intresse där, så blir det liksom inte samma sak om man skapar en ny major från ingenstans. Det som gör exempelvis Masters och The Open så intressant är just dess långa historia, att det alltid spelas samma tidpunkt osv osv. Pengar kan köpa mycket, men det kan inte köpa historia, arv och traditioner.

Australian Open har traditioner i massor.

Inte som major… Det är liksom det som är grejen.

Enda jag vill se är tävlingar där de bästa gör upp. Om det är 4 eller 8 majors spelar ingen roll så länge dom bästa gör upp om saken. Skulle helst se att man alltid spelar samma banor också så man lär känna hålen rejält och vet vart spelarna har problem och så vidare.

Pebble och Augustia i USA, Old Course och Valderrama i Europa, nån intressant sandbana i UAE eller liknande för pengarna och sen en i sydkorea och en i australien. Sydamerika och afrika känner jag till för dåligt för att yttra mig om men finns säkert nån bra bana där.

US Open tappar sin status, The open spelas på Old Course, PGA vadåförnåt?

Om man vill “skapa” en major så måste man ju börja någon gång. Tex med Aussie Open. Om 5 år har den finfin status om man bara ser till att de bästa är med varje år.

1 gillning

Precis. Konceptet med flera ligor har provats flera ggr.
NBA, ABA.
NHL, AHL.
NFL, AFL.

Det har hittills slutat med att det jämkas ihop till en liga/tour.

Också mycket bra poäng. Och OM det ändå ska spelas på olika banor, så ska det snurra mellan några väldigt få banor. Typ 3st max. Inte som The Open som varierar mellan för många.

1 gillning

Trams. Ingen Major var ju en Major innan den blev just en Major. Utnämn den till den femte Major-tävlingen och kör bara. Permanenta den på Royal Melbourne så är saken biff.

2 gillningar

Världsspelare i modern tid har spelat golf på flera kontinenter. Det innefattar en mängd olika Tourer och naturligtvis samarbeten mellan dessa.

Amerikanska PGA’s ställning har urholkat det hela och en återgång till en AustralAsia- samt en DP-tour med ett högre värde/prestige för spelarna är inget negativt i mitt tycke.

Om nu en merger med PIF kan skapa något liknande så blir det bra för golfen.

Ärligt talat… golf på pga, DP, sunshine och AustralAsia är sevärt och respekterat. För oss junkies så räcker det med en bra produktion och nån känning för att det ska bli intressant att titta på. Skitsamma om börsen är halvfull. Skapat man ett rimligt mervärde i t.ex kvalifikation till WGC eller Majors så ökar statusen på tävlingarna/tourerna.
Släng sen in LIV i mixen och släpp alla restriktioner på spelarna så kommer golfvärlden må än bättre.

Egon

1 gillning

Jag ringde upp Rory. :grin:

1 gillning

Var finns pengarna ?
Var finns tittar-intresset ?

I US of A är bägge punkterna på nedgång, rimligen bör en major spelas i Asien och en färre i USA. PGA championship är väl den som lämpligen flyttas eller helt enkelt tas bort.

Med för många Majors är det svårt att konkurrera med större sporter då det sannolikt blir fler kalender-krockar.

Damerna ”skapade” väl en 5 major hyfsat nyss

Men gärna mer golf i Europa och österut. Blir bättre tv-tider.

Hawaii är tungt att se live:)

1 gillning

US masters
US open
The Open
EU open
Aussie open
Asia masters

Klart.

2 gillningar

Var skulle asia masters spelas?

Black Mountain