Förslag på fairwaywood

Med stigande ålder, och framför allt ovilja att träna styrka och smidighet, så har min swinghastighet gått ner. Jag behöver en metalwood på runt 16-17 grader, men loft kan vara mer eller mindre beroende på klubbans egenskaper i övrigt. Bollbanan är det viktigaste!
Problemet är att i stort sett alla modeller jag kollat på som har lite lägre tyngdpunkt, och är designade för driverhastigheter under 100 Mph, alla verkar vara stängda och en mycket upright lie vinkel. Jag har inte mätt min SS på länge, men gissar att jag ligger kanske runt 90 Mph med drivern nuförtiden.

Tour modeller slulle säkert passa utseendemässigt, men de är sällan designade för en högre bollflykt vid lägre SS (snarare tvärtom så att bollbanan ska hållas lägre).

Vad finns det för bra FW alternativ i typ “Titleist TSi2-klassen” som inte är designade för att “hjälpa spelaren att inte slicea”, utan de fakto är neutrala och/eller med justerbar lie?

Jag spelar TSi2 15° och den har ju ställbart loft funkar bra för mig.

Köpte en TaylorMade Stealth Plus 5-Wood och är fantastisk nöjd, har aldrig slagit med en fairway wood som ger sån bollhastighet. Lite dyr men går att hitta på rea nu. Ställbar och HZARDUS Smoke RED skaftet i Stiff är perfekt för mig som har ungefär 95mph i driverhastighet. Den är helt neutral och åtminstone för mig är det inga problem att få höjd på slagen från fairway.

TaylorMade har sina HL-modeller som jag varmt kan rekommendera att du testar. Spelade själv länge med en 16,5 graders spoon. (Borde nog ha hetat mw4, men det gör den inte…)

Min upplevelse av dessa är att de är lättspelade och launchar bollen oerhört snällt.

Tackar, jag får kolla runt lite ifall det dyker upp nåt till rätt pris. Även om jag vet att de gör jättebra prylar så har jag lite svårt för TMs design.
Annars om nån har ett 16,5 graders Wishon 929 klubbhuvud till övers så är jag nog intresserad.
Kanske @xxxx77 eller @Egon har ett liggande?

Ni söker verkligen lågprofil klubbhuvud.
Har endast en ny 949 16,5* som har sparats för framtiden.

Inget hos mig…

Jag har länge spelat med 17* 42.5” som enda fw Wood men hittade till slut en Callaway 3+ på 13.5* som funkar för mig. Har testat nornalt loftade fw3 och inte fått ut nåt mer än min fw5/4.
Även lågloftade fw’s som var lite deepface gick bort.
Min epic flash har medium/lågt face och ett snällt och lätt stiff.

Egon

Jag hade under många år endast en 16,5* Wishon 949, och det är väl egentligen en modern variant av MW4:a jag letar efter. Har experimenterat med en massa semi gammal utrustning, och även en helt splitterny Callaway Rouge MW5:a (ospelbar, i alla fall med nuvarande Aldila Synergy skaft). Problemet är att det mesta upplevs stängt eller med för upprät lie.
Bäst hittills gällande de bitarna är nog den första generationens Epic Sub Zero spoon jag lånat av en bekant, men där är problemet att den inte är konstruerad för min swinghastighet. Dessutom gillar jag inte det hzrdus t800 skaftet som sitter i.

Öppna plånkan och köp en ny TSR. Ett av huvudena är sådär härligt lågprofildesignat och det är bra sug i träffen.

Med så låg ss spelar det väl ingen roll om klubborna är förlåtande eller inte? Låter mest som en ego tripp. Ta en förlåtande j4. (sorry)

För allmän info…
TS nämnda lågprofilare(929)är tillverkad med GRT. Typ träffytan är platt som med ett järn förutom sista biten mot topp och häl. Mao ger rent teoretiskt med “lagom” spridning av bollträffen i höjdled mindre spridning av utgångsvinkeln vs andra märkes woods.

Har genom åren lyckats spräcka några av Wishons Woods med GRT,(515,949) träffytan har spruckit/sjunkit in. Klart länge sedan, inget ös i swingen numer…
Har en ratbag 929 14,5* som nyttjas ibland, men den är för mig obehagligt låg i profilen för att kännas bekväm från tee.

Är inte golf som helhet en egotrip? :wink:

Jag tar mig nog runt en bana med den utrustning jag har nu, men tanken med tråden var att ev få tips på fairwaywoods som är square eller nån grad öppna eller har lite flackare lie, (alternativt har bockningsbara hosels) OCH som är designade för en högre bollbana (= driver swingspeed under 100 mph).

1 gillning

Kör själv med en gammal Wishon 949 16,5* som en trevlig gbg-are byggde åt mig för en herrans massa år sedan. Utan tvekan den klubban som fått stanna längst i bagen.

Används i princip bara till långa transportslag, men alldeles förträfflig till den uppgiften.

Alt till driver för utslag har jag en 13.5 spoon.

1 gillning

Japp, så var det för mig också. Jag bytte skaft i den till ett Aerotech Claymore MX 60, men då blev bollbanan för hög. Dessutom känns klubbhuvudet lite “utslitet”, så därför letar jag nåt nytt.

De senaste två åren har jag haft allehanda hembyggen, där ett 15* Callaway XR huvud med ett Graman G70 skaft varit den bästa ersättaren…även om det ger för låg bollbana.

Det är väl där man hamnar till slut, eventuellt efter att ha varit via nån klubbmakare, så att prislappen landar på andra sidan 5k SEK för en spoon. :frowning:

1 gillning

Nå, så illa är det väl inte? Iofs är allting dyrt och dyrare blir det.

Alla har det inte så bra som Puttaren.
Visst, att sukta efter nytt gör nog de flesta och i både teori/praktik så borde t.ex jag köpa skaft för dyra pengar och sen har jag huvud så det räcker i förrådet. Grejen är ju att klubbor på rea med bra ( men inte perfekta) skaft kostar mindre än att köpa skaft separat.

Har väl ett 10-tal wedgar i förrådet som inte nyttjas. Splitt nya vokey för 6000:- var tredje år hade räckt, men hur kul är det.

Det kluriga är att det som känns bra vid test, åtm. för mig, faller snabbt om de inte levererar på bana. Det ”så in i h-e” enerverande är att svingen går smått åt fanders när man försöker för länge. Jag har bevisat goa klubbor i förrådet som numera är helt omöjliga att slå med.

Egon