Fastighet i đŸ‡Ș🇾 (was: Alicante?)

Om du Àr pÄ Las Colinas i nÄgorlunda rimlig tid sÄ ta med ett ombyte, ta ett dopp i poolen vid deras nya spa, frÀscha upp dig och prova den italienska restaurangen. Gudomligt god mat. Deras nya head chef har bl.a. jobbat med Gordon Ramsay och Heston Blumenthal.

1 gillning

Jag spinner vidare pÄ ditt OT med att först hÄlla med och sen pÄstÄ att golf off season görs bÀst pÄ första halvÄret.

Sen nÀr man ju en liten dröm om att kunna sluta jobba (bara 9 Är kvar) och spendera nÄgon eller nÄgra mÄnader pÄ sydligare breddgrader under tiden med den vÀrsta kylan hÀr hemma.

Egon

1 gillning

Samma hÀr. Men nÀr man tittar pÄ sitt bankkonto och den lilla pension som (ev.) utfaller kÀnns det som att man fÄr vara glad om man klarar att bo kvar öht framöver. Att köpa/hyra nÄgot i Spanien och leva dÀr nÄgra mÄnader lÀr inte rymmas inom budgeten.

Man kan ju vĂ€lja “och” istĂ€llet för “eller”. :wink:
En resa före- och en resa efter hemmasÀsong.

1 gillning

Absolut men om jag ska se till min egen motivation rÀcker det med sÄ lite som en dag för att det ska vara skillnad. 31 dec. Àr föregÄende sÀsong och 1 Jan Àr nÀsta Ärs.
Lite tillspetsat, men ÀndÄ.

Egon

Lite snabb googling.
2 mĂ„nader med hyrbil 4950€ för 2 pers. inkl. fri golf.
Tillkommer sĂ€ker lite lullull för runt 100€/mĂ„nad 
 men Ă€ndĂ„.

Egon

Leva kostar mindre i Spanien (Àn hÀr hemma).
Golf kostar mer i Spanien.
Köpa lgh kostar frÄn cirka 2 MSEK och uppÄt. Hur mkt uppÄt beror pÄ lÀge, skick och storlek pss som hÀr hemma.

Kollar man pÄ vueltan Àr det norra spanien man skulle vilja bo i pÄ vintern, södra spanien Àr sÄ jÀkla fult, gammal medelhavsbotten överallt upptryckt av afrikaplattan mot iberiska plattan. Bara golfbanorna och apelsinodlingarna ser inte ut som en skrÀpig bakgÄrd. Min erfarenhet pÄ golfresor. Norra spanien var dÀremot jÀkligt fint dÄ man kollade cyklingen. Om det finns golfbanor dÀr uppe och det inte Àr för kallt.

Det Àr definitivt varmare Àn det Àr i norra Sverige.

Undrar bara varför alla hamnar i södra spanien. Det Àr det fulaste natureuropa jag sett.Och arkitekturen Àr grÀslig.
Terassen utanför klubbhuset pĂ„ Villaitana har en jĂ€vla schysst utsikt över medelhavet men sĂ„ har man Benidorm framför sig. FĂ„r Rinkeby att framstĂ„ som Eixample i jĂ€mförelse
 Och dĂ„ man tar en busstur frĂ„n Valle del Este nĂ„nstans och kommer tillbaka ser det ut som en grön smaragd i landskapet. FastĂ€n den inte Ă€r sĂ„ fin egentligen.

Men men inÄt land kanske det Àr finare.

Spanien Àr ett stor land med stora skillnader i klimat, arkitektur och natur - precis som Sverige (och mÄnga andra lÀnder i Europa).

Dom omrÄden jag hÄller till i en bit söder om Alicante Àr sannerligen inget att hurra för nÀr det gÀller arkitektur och natur.

MEN - den enkla förklaringen Àr ju vÀdret för oss som gillar att spela golf Äret runt. Att bosÀtta sig i norra Spanien och spela golf mitt i vintern Àr inte vad jag skulle satsa pÄ. Till och med Barcelona Àr ju lite lurigt vÀdermÀssigt pÄ vintern.

Det Ă€r dĂ€rför “alla” lockas lĂ€ngre söderut.

2 gillningar

Grymt!

NÀr var det ni skulle Äka?

7/10 Äker vi.
Om man hÀnger pÄ bokningen lite dÄ och dÄ under dagen sÄ dyker det upp tider som avbokas sÄ jag fick fatt pÄ en andra starttid pÄ Las Colinas ocksÄ. :smiley: Dessutom skall vi testa Altorreal. Din guidebok Àr rena guldet, nÀr man skall Äka till Alicante-Torre-omrÄdet.

1 gillning

ApropÄ guiden, @AFJ har du Àtit pÄ Las Colinas pÄ sistone?

Men det borde finnas andra lĂ€nder med samma temperaturer och fina vintervĂ€der. Är alla andra sĂ„na lĂ€nder för dyra eller kaoz?

Bra vintervÀder, rimligt mÄnga banor som man har rÄd att spela och inte mÄnga timmar i flyg. Spanien och Portugal. Vilket annat land skulle det vara?

1 gillning

Nej, jag har faktiskt aldrig provat den nya restaurangen och det var tvÄ Är sedan jag spelade sist. Var uppe och kollade kvalet till ET i höstas men dÄ blev det inte tid för mat.

Kul att den uppskattas.

Ja, det brukar röra pÄ sig med starttider fram och tillbaka sÄ har man is i magen sÄ brukar det lösa sig.

Turkiet Àr vÀl kaoz nu, Grekland vet jag inte om de har nÄn golf. Allt MENA gÄr vÀl fetbort, sorteras under kaoz? Jugoslavien? Cypern? Italien? Provence?

Jfr Spanien.

Kallkonlandet har aldrig varit ett seriöst alternativ för Àgande av fastighet; numera Àr det inte ens tÀnkbart för besök.
Fd Jugo har inte mkt i golfvÀg att komma med. Desutom inte helt varmt pÄ vintern i Slo och Kro som Àr de delar som Àr trevligast. Serbien, Kosovo, Makedonien Àr halvkaoz. Monte Àr reserv-Srb.
Cypern: varmt som fn pÄ sommaren. LÀngre flygresa och fÀrre avgÄngar. FÀrre golfbanor.
Italien: norra It Àr inte golfskönt pÄ vintern. Dessutom Àr Italien en del halvkaos vad gÀller organisation.
Grekland och golf och Àgande: NÀÀÀ.
Provence Ă€r trevligt men Ă€ven det Ă€r en aning “kallt” om vintern. Bra mycket dyrare med fastigheter dĂ€r ocksĂ„.