Fairway Finder

Kikar runt på lite olika driving irons eller som det kallas utility irons. Som stabil bogey golfare skulle det vara hjälpsamt att ha en klubba som sätter bollen någorlunda tryggt i spel med inte för mycket längdtapp mot driver. För mig skulle detta bli en tee klubba då jag önskar rull på torra fairways. Min T5 går hööööögt och har specs 18,5* med 42,75 skaftlängd och detta är min 185 meters klubba från fairway som kan stoppa på green. Från tee däremot tycker jag att i motvind blir det ballonger som tappar längd och jag är inte helt rak med den. Så, tror ni en utility skulle kunna vara ett alternativ? Har testat spoon men T5 gav nästan lika resultat. Svinghastighet med driver är 95 mph och 82-85 mph med j7. Har fått för mig att dessa utility klubbor är för bättre spelare så önskar lite input på hur ni använder dessa.

Använder inte för jag har ingen, men jag testade Titleist u505 j3 (med ett Graphite Design skaft). Mkt behaglig och lättslagen från matta, om än ganska “ful”. Går långt och högt. Tror dock inte den är så kul från ruff. Min h3 är sannolikt något mer “användbar”. Min h4 är med säkerhet mer “användbar”.
Hcp 12. Startade säsongen på 9 men har haft det lite kämpigt med spelet.

Taylor Made Sim 20* nyttjas vid linksgolf, längd med rull ungefär som en driver på en bana utan rull.

Spoon (trä 3) då?

Har testat med halvdant resultat. Tyckt driver är mer förlåtande än spoon.

Mitt val, om jag nu prompt skulle behöva en klubba som går “lågt” och hyggligt långt, skulle troligen vara en j2 av ngn sorts utilitymodell. Man behöver kanske pressa den lite för att hålla ned bollbanan men där får ju var och en prova sig fram till en fungerande lösning.
En klassisk j2 går lägre men jag har inte riktigt nog bra klipp längre, för att en sådan skall flyga ordentligt.

Nu vet jag inte, men det låter som att du söker “the holy grail”…:wink:
Att ha en klubba som är en FW finder men som går nästan lika långt som en driver tror jag att många vil ha.

Men lite skämt åsido, personligen känner jag att om jag MÅSTE träffa FW tar jag kortare och kortare klubbor, beroende på hur kort jag behöver slå egentligen, men jag är tämligen säker på att jag tenderar att ta för långa klubbor mot det egentliga behovet.
340m par 4:a. Inte sällan slår jag driver och har c:a 80-100 kvar beroende på förhållanden.
Men MÅSTE jag träffa FW (och det är knappast 100% att jag gör det ändå) skulle jag utan vidare kunna slå en J4 och ha ett mellanjärn kvar till green.

Skulle jag skaffa en “säker” klubba måste jag försaka en annan, och DÄR har jag problemet.

TS, en tanke…swingspeed driver vs J7 indikerar att det finnes energiläckage i swingen med drivern…drivern borde poppa ut lite mer fart.
Kan vara så att ni “passar” bättre för järnlika klubbor…typ DI.

1 gillning

Slår min Titleist T300 j6 155-160 carry, det är 26* loft. Slår lättare ner på bollen så driver är lynnig.

Kikar lite på olika Youtubers och de tjatar ju mer och mer om att statistiken påvisar att driver är självklara valet före spoon ifråga om längd samt kontroll då spoon är lika sned i praktiken. Kortare skaft brukar nämnas som faktor till mer kontroll men går ju att missa snett med putter också så det är ju ingen garant. Undantaget är ju att dogleghål och hinder tvärs över fairway, som på min hemmabana kräver annat än driver från tee.

Ja det borde väl isåfall tala emot bröstputters

Mindre loft än min J5 :open_mouth:
men jag vill nog påstå att den är säkrare från tee mot fw än driver såklart, men jag tappar en hel del i längd.

Lite holy grail som nån skrev.
Det är inte fel på klubbor utan spelare. Vet alldeles för många som snackar mycket om sina 220m+ ”mitt i” med en hybrid/UT och likväl är de inte ofta på fw och def. inte så långa.

Lär dig slå dina klubbor lägre med mindre insatt kraft. Det går t.ex utmärkt att putta ut en driver i spel.
Börja att chippa din j6 på rangen… 75-80% av längden kräver oerhört lite kraft. Bollbanan sjunker betydligt… lär av det och försök efterlikna med mer kraft/längre svingrörelse. Jobba vidare mot fw5 och driver. Snart har du lite mer val i spelet med samma klubbor.

Egon

2 gillningar

En vanlig j4